Reklamacja towaru zakupionego w internecie

Forum, na którym można do woli dyskutować nie tylko na tematy związane z Forexem.
Awatar użytkownika
Stforex
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Posty: 3768
Rejestracja: 02 lis 2011, 15:41

Nieprzeczytany post autor: Stforex »

Uch, widzę, że sporo tutaj jest mitów nt. uprawnień konsumenckich.

Przede wszystkim należy rozróżnić trzy warianty prawne:

1) Zwrot towaru bez podania przyczyny, który reguluje,
USTAWA z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny,
w myśl której konsument może w ciągu 10 dni odstąpić od umowy zawartej z przedsiębiorcą poza lokalem przedsiębiorstwa. Koszty około-umowne (np. wysyłka, montaż, demontaż, odesłanie) pokrywa wtedy konsument.

2) Reklamacja towaru z tytułu niezgodności towaru z umową, regulowana przez
USTAWA z dnia 27 lipca 2002 r., o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego,
zgodnie z którą sprzedawca jest odpowiedzialny za wady produktu, które ujawnią się w ciągu 24 miesięcy od daty sprzedaży, pod warunkiem, że tkwiły w produkcie już w dniu sprzedaży i zostały zgłoszone w odpowiednim terminie od ujawnienia. W tym wypadku konsument może żądać wymiany przedmiotu na nowy lub naprawy wadliwego. Jeśli to będzie niemożliwe, przysługuje konsumentowi zwrot pieniędzy. W tym trybie WSZELKIE KOSZTY pokrywa sprzedawca.

Polecam lekturę tej ustawy. Jest krótka i dotyczy tego typu spraw:
http://www.mg.gov.pl/NR/rdonlyres/02CDF ... kst_je.pdf

3) Reklamacja na podstawie gwarancji. Wyjaśnię w ogóle czym jest gwarancja. Jest to zwykła umowa między sprzedawcą lub producentem, a kupującym dotycząca postępowania w przypadku uszkodzenia przedmiotu sprzedaży. Najczęściej sformułowana jest tak, żeby sprzedawca lub producent nie był stratny i żeby utrudnić klientowi korzystanie z uprawnień ustawowych - w praktyce regułą jest, że przedsiębiorcy prowadzą reklamację trybem postanowień gwarancyjnych, co może prowadzić do naruszenia prawa. Tak jest sprzedawcy wygodniej i służy to głównie zamydleniu oczu klientowi. Co by się nie działo, należy unikać reklamowania na podstawie gwarancji i domagać się swoich uprawnień ustawowych.

Proszę pamiętać, że obowiązkiem kupującego jest współpraca ze sprzedawcą celem umożliwienia mu wykonania swoich obowiązków ustawowych.

Proszę odróżnić firmę "niesolidną" od firmy "nie spełniającej Pani/Pana standardów", bo to mogą być dwie różne rzeczy.

Proszę sobie poczytać o uprawnieniach konsumenta, jest tego w internecie pełno, np. na stronie federacji konsumentów lub rzecznika. Można też udać się do rzecznika konsumentów z prośbą o wystosowanie pisma do "niesolidnego" przedsiębiorcy.

Pozdrawiam serdecznie
Marcin

EDIT: drobna korekta słowna
Ostatnio zmieniony 20 lut 2012, 16:09 przez Stforex, łącznie zmieniany 2 razy.

anea
Gaduła
Gaduła
Posty: 167
Rejestracja: 25 kwie 2010, 11:31

Nieprzeczytany post autor: anea »

umika3 nie ma martw sie bedzisz miala sprzet o 100zl tanszy, ale z przygodami cos za cos ......
"Po drugiej stronie monitora siedzą ludzie, którzy chcą waszych pieniędzy. Albo wy im je zabierzecie, albo oni zabiorą je wam. Bądźcie zimnymi sukinsynami. Cierpliwie czekajcie na swoją kolej......"

Awatar użytkownika
kingjaxe
Gaduła
Gaduła
Posty: 152
Rejestracja: 14 sie 2007, 17:02

Nieprzeczytany post autor: kingjaxe »

Tak z ciekawości pytam, bo może się przydać na przyszłość.
Jak koleżanka kupiła ten sprzęt i rozumiem, że nie otworzyła przesyłki w obecności kuriera tylko później i okazało się, że sprzęt jest uszkodzony,
to miała prawo odesłać go w ciągu 10 dni bez podania przyczyny, zgodnie z tą USTAWA z dnia 2 marca 2000r., którą zapodał Stforex?
Bo moim zdaniem nie, no bo jeśli nie otworzyła przesyłki w obecności kuriera, to teraz trudno udowodnić, że to nie ona sama uszkodziła ten sprzęt.
Bo koleżanka miała podobny problem z perfumami, które były pęknięte i połowa była wylana i niestety firma, u której je zakupiła ją spławiła, bo powiedzieli jej, że powinna była otworzyć paczkę w obecności kuriera.

xantiros
Gaduła
Gaduła
Posty: 263
Rejestracja: 14 lis 2011, 12:56

Nieprzeczytany post autor: xantiros »

kingjaxe pisze:Tak z ciekawości pytam, bo może się przydać na przyszłość.
Jak koleżanka kupiła ten sprzęt i rozumiem, że nie otworzyła przesyłki w obecności kuriera tylko później i okazało się, że sprzęt jest uszkodzony,
to miała prawo odesłać go w ciągu 10 dni bez podania przyczyny, zgodnie z tą USTAWA z dnia 2 marca 2000r., którą zapodał Stforex?
Bo moim zdaniem nie, no bo jeśli nie otworzyła przesyłki w obecności kuriera, to teraz trudno udowodnić, że to nie ona sama uszkodziła ten sprzęt.
Bo koleżanka miała podobny problem z perfumami, które były pęknięte i połowa była wylana i niestety firma, u której je zakupiła ją spławiła, bo powiedzieli jej, że powinna była otworzyć paczkę w obecności kuriera.
I tu sie trudno nie zgodzić z kolegą, ja od pewnych przygód z paczkami, zawsze otwieram w obecności kuriera i sprawa jest prosta, mimo to ze kurier niekiedy pyskuje ze czasu nie ma :D

umika3
Gaduła
Gaduła
Posty: 103
Rejestracja: 30 mar 2008, 09:15

Nieprzeczytany post autor: umika3 »

Przesyłka była nie uszkodzona a uszkodzenie produktu ewidentnie nie nastapiło w czasie transportu.
"Samobójstwo nie jest kwestią wyboru, następuje, gdy cierpienie przekracza siły do walki z nim"

RX
Bywalec
Bywalec
Posty: 9
Rejestracja: 09 lis 2010, 17:44

Nieprzeczytany post autor: RX »

umika3
Proponuję Ci skorzystać z pomocy inspektoratu handlowego. Sam korzystałem, warto. Też miałem przygody z odrzuceniem reklamacji, choć wina firmy była ewidentna. Po 3 tygodniach dostałem kasę z powrotem.

http://www.krakow.wiih.gov.pl/

Składasz wniosek o rozpoczęcie procesu mediacji. Wpisujesz tam swoje dane i dane firmy oraz opisujesz całą sytuację, co jest nie tak jak powinno, do czego masz zastrzeżenia itd. Niezbędny będzie dowód potwierdzający zakup.

Przedsiębiorca ma 3 możliwości - naprawić uszkodzony towar, zamienić go na nowy, oddać pieniądze.

Pzdr,

Awatar użytkownika
Stforex
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Posty: 3768
Rejestracja: 02 lis 2011, 15:41

Nieprzeczytany post autor: Stforex »

kingjaxe pisze:Tak z ciekawości pytam, bo może się przydać na przyszłość.
Jak koleżanka kupiła ten sprzęt i rozumiem, że nie otworzyła przesyłki w obecności kuriera tylko później i okazało się, że sprzęt jest uszkodzony,
to miała prawo odesłać go w ciągu 10 dni bez podania przyczyny, zgodnie z tą USTAWA z dnia 2 marca 2000r., którą zapodał Stforex?
Bo moim zdaniem nie, no bo jeśli nie otworzyła przesyłki w obecności kuriera, to teraz trudno udowodnić, że to nie ona sama uszkodziła ten sprzęt.
Bo koleżanka miała podobny problem z perfumami, które były pęknięte i połowa była wylana i niestety firma, u której je zakupiła ją spławiła, bo powiedzieli jej, że powinna była otworzyć paczkę w obecności kuriera.
Nie. Uprawnienie do odstąpienia bez podania przyczyny dotyczy towaru w niezmienionym stanie. Ten przepis zresztą miał zupełnie inny cel. Zapewnienie konsumentowi możliwości oddania towaru, którego nie mógł obejrzeć przed zakupem.
3. W razie odstąpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartą, a konsument
jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. To, co strony świadczyły, ulega zwrotowi
w stanie niezmienionym, chyba że zmiana była konieczna w granicach
zwykłego zarządu.
Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie
czternastu dni. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą
się od nich odsetki ustawowe od daty dokonania przedpłaty.
W przypadkach niezgodności towaru z umową, opisem, zapewnieniami sprzedawcy właściwym trybem będzie ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Niestety problemem w takich sytuacjach jest udowodnienie, że przedmiot dotarł uszkodzony, a nie został uszkodzony przez kupującego.
Czasem przychodzi cegła w paczce i też trzeba to jakoś wykazać. Osobiście otwierając ważne przesyłki robię nagranie video i tyle. Teraz nawet komórki mają taką funkcję. Jak ktoś nie otwiera przy kurierze, to nagrywać i tyle. Albo dzwonić do kuriera od razu, żeby wrócił i spisał protokół.

Umika: Proponuję skupić się na pkt. 2) mojej wcześniejszej wypowiedzi.

Pozdrawiam serdecznie
Marcin

Awatar użytkownika
cugan
Maniak
Maniak
Posty: 3407
Rejestracja: 16 paź 2008, 10:50

Nieprzeczytany post autor: cugan »

Stforex
Rozwaliłeś temat profesjonalnie gratuluję .Sam obsługuję rocznie do 1000 reklamacji ale nie chciało mi się pisać tak szczegółowo wiec proponowałem
cugan pisze:Rzecznik konsumentów i tyle .
Nie odbierać towaru.Umowa nie dotrzymana
Przy zakupach w internecie przysługuje zwrot do 7 dni bez podani przyczyn.
Tu jest istotna przyczyna
Proponuje przenieść temat do ogólnych może komuś się przyda na przyszłość a koledze Stforex proponuje przyznać pochwałę po przeniesieniu wątku
Przedstawione, poglądy, oceny i wnioski są wyrazem osobistych poglądów autora i nie mają charakteru rekomendacji autora.Wyłączną odpowiedzialność za decyzje inwestycyjne, podjęte i z wykorzystaniem wniosków w nich zawartych, ponosi inwestor.

Awatar użytkownika
Esco
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Posty: 2603
Rejestracja: 11 kwie 2010, 20:56

Nieprzeczytany post autor: Esco »

do off-topicu raczej

Awatar użytkownika
Stforex
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Posty: 3768
Rejestracja: 02 lis 2011, 15:41

Nieprzeczytany post autor: Stforex »

Cugan: Dziękuję :).
Nie odmawiam Ci racji. Z doświadczenia wiem, że jeśli ktoś nie jest w stanie dotrzeć na stronę federacji, gdzie ma wszystko wyłożone łopatologicznie, to z reguły nie będzie też w stanie wykorzystać takich informacji... "i do tego jeszcze jakieś ustawy!?". Dlatego dobrze wysłać taką osobę do profesjonalisty.

ODPOWIEDZ