Janek Trader pisze:
Jeśli można, to w jaki sposób weryfikowałeś poprawność odpowiedzi KIP?
Może "dobra" to zbyt wiele powiedziane - spójna i uzasadniona w przepisach byłoby lepszym określeniem. A co do złych - w jednym przypadku zapytałem jak się ma udzielona odpowiedź do artykułu XX ustawy, na co po chwili wertowania papierów "ekspert" powiedziała, że rzeczywiście podany przeze mnie artykuł ma zastosowanie i zupełnie zmieniła odpowiedź. W drugim nie zgadzała się treść cytowanego paragrafu, ale już nie wnikałem. Swoją drogą - nawet w przypadku wątpliwym nie zostałem odesłany do "eksperta II poziomu".
PS. W ramach jeden z odpowiedzi usłyszałem też "a skoro Pan wcześniej nie zgłaszał, to nie trzeba wykazywać, bo US i tak się nie dowie"
Firmy, które z powodu przejściowych trudności finansowych proszą fiskusa o rozłożenie podatku na raty, zamiast ulgi mogą spodziewać się zajęcia konta bankowego lub wizyty poborcy skarbowego, pisze "Dziennik Gazeta Prawna".
Teoretycznie jeżeli firmy nie mają pieniędzy, mogą zwrócić się do naczelnika urzędu skarbowego o rozłożenie podatku lub zaległości na raty, albo o odroczenie terminu płatności.
W praktyce urzędy, zamiast pomagać podatnikom, wykorzystują sytuację. Jak dowiedział się "Dziennik Gazeta Prawna" po otrzymaniu wniosku o przyznanie ulgi przedstawiciele fiskusa nader często wszczynają postępowanie egzekucyjne. Jedną z metod jest ściągnięcie pieniędzy z konta, co natychmiast wprowadza firmy w nowe tarapaty.
Urzędnicy tłumaczą swoje postępowanie tym, że ... nie ma przepisów, które zabraniałyby takiej praktyki.
Eksperci podatkowi zwracają uwagę, że choć wyraźnego zakazu takich działań organów podatkowych nie ma, to sprzeciwiają się one podstawowej zasadzie zaufania podatników do organów państwa.
Tak trochę ogólnie lecz piszę to po to aby się zastanowić czy chcąc działać na forexsie warto próbować się w firmę pakować czy może robić to jako osoba fizyczna.
Po tym wszystkim co tu piszemy uważam że najlepiej to robić jako osoba fizyczna ponieważ od 2004 roku mamy kuratele ochronną jako prywatni inwestorzy od U.E. jakieś tak swobody //w tym podatkowe// mamy w przepływie swobodnym kapitału a to nas chroni.
Pozdrawiam.
Dodano po 14 minutach:
Ps. jescze jedna ważna sprawa .
Teraz zrozumiałem OzoEze o co jemu chodzi.Nawet jak przejściowo stracimy to fiskus nas z torbami puści tu Macie przykład .Urząd zgodził się na rozłożenie na raty klientowi lecz co z tego skoro i tak wszystkie konta zablikował.
/////Ze względu na cięzką sytuację materialną klient zwrócił się do fiskusa z prośbą
o rozłożenie płatnosci na raty.Dostałam decyzję,ktora była dla mnie pozytywna,z iloscią rat i terminem splaty.Jakież było moje zdziwienie kiedy niemogłam pobrac pieniazkow z bankomatu,bo moje konto zostało zablokowane przez fiskusa.Pomimo tego,ze do splaty pierwszej raty mialam jeszcze 3 tygodnie.Zostałam bez srodkow bez zycia.//////
Bazylea III reforma finansowa staje się skuteczne,
W ostatnich miesiącach Grupa CME i innych operatorów walut zauważyć rosnącą aktywność banku w kontraktach futures lub podobnych produktów
zz pisze:Ze względu na cięzką sytuację materialną klient zwrócił się do fiskusa z prośbą
o rozłożenie płatnosci na raty.Dostałam decyzję,ktora była dla mnie pozytywna,z iloscią rat i terminem splaty.Jakież było moje zdziwienie kiedy niemogłam pobrac pieniazkow z bankomatu,bo moje konto zostało zablokowane przez fiskusa.Pomimo tego,ze do splaty pierwszej raty mialam jeszcze 3 tygodnie.Zostałam bez srodkow bez zycia
I tak wygląda nasz pier..na Polska. I jak tu się nie dziwić emigrantom, że nie
chcą się po wyjeździe utożsamiać z naszym krajem
Każdy chce mieć pieniądze, ale pieniądze nie zawsze chcą każdego
Fiskus łamie przepisy o kontroliDziennik Gazeta Prawna | 24.09.2009 | 06:32
Urzędy kontroli skarbowej znalazły sposób na ominięcie limitów czasu na przeprowadzanie kontroli u przedsiębiorców.
Od marca dzięki nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej czas trwania wszystkich kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może w zależności od wielkości firmy przekraczać: 12, 18, 24 lub 48 dni roboczych. Zdaniem urzędników te terminy dotyczą tylko i wyłącznie kontroli podatkowej.
Co więc robią urzędy? Stosują ciekawą praktykę - wszczynają postępowania kontrolne. Prowadzą je dwa, trzy miesiące. W tym czasie gromadzą cały materiał dowodowy. Następnie rozpoczynają kontrolę podatkową, którą przeprowadzają już w terminach wyznaczonych przez ustawę o swobodzie działalności gospodarczej.
Sprawdź, do kiedy musisz zapłacić swój podatekUrząd kontroli skarbowej prowadził u mnie postępowanie przez dwa i pół miesiąca, następnie przysłał upoważnienie, że rozpoczyna kontrolę podatkową, którą zakończył w ciągu 12 dni, wydając decyzję na podstawie materiału zgromadzonego zarówno w czasie postępowania, jak i kontroli - stwierdza przedsiębiorca z Warszawy w rozmowie z nami, prosząc o zachowanie anonimowości.
Inny nasz czytelnik, tym razem z Bydgoszczy, poinformował, że otrzymał upoważnienie o wszczęciu kontroli skarbowej, w którym nie określono terminu rozpoczęcia i zakończenia czynności.
Zdaniem ekspertów, obie przedstawione procedury są niezgodne z prawem. W pierwszym przypadku terminy z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej dotyczą wszystkich czynności kontrolnych w danym roku podatkowym. W drugim przepisy obligują do podawania w upoważnieniach do kontroli terminu jej trwania.
Jak powinna wyglądać procedura przeprowadzania kontroli skarbowej? Kiedy organy kontroli skarbowej zgodnie z przepisami ustawy o kontroli skarbowej mogą prowadzić kontrole podatkowe? Czy w ramach postępowania kontrolnego organ kontroli może przeprowadzić również kontrolę podatkową? W jaki sposób podatnik może się bronić?
Ewa Matyszewska
Gazeta Prawna
Dodano po 28 minutach:
Ps. uciekło mi najważniejsze w przypadku osoby fizycznej działając na FX zawsze można ogłosić upadłość konsumencką................
Bazylea III reforma finansowa staje się skuteczne,
W ostatnich miesiącach Grupa CME i innych operatorów walut zauważyć rosnącą aktywność banku w kontraktach futures lub podobnych produktów
Janek Trader pisze:"zawsze" znaczy, że po zarobieniu jak skarbówka zechce podatek to ogłosić upadłość?
Wynikło nieporozumienie.................
Oczywiście jak znajdziesz się w potrzebie i nikt Tobie nie pomoże...........
to miałem na myśli.
Pozdro.
Bazylea III reforma finansowa staje się skuteczne,
W ostatnich miesiącach Grupa CME i innych operatorów walut zauważyć rosnącą aktywność banku w kontraktach futures lub podobnych produktów
Co zrobić, żeby płacić niższe podatki? Nad tym pytaniem często zastanawiają się przedsiębiorcy, gdyż podatki zazwyczaj stanowią znaczny koszt w działalności przedsiębiorstwa.
Przy umiejętnym zarządzaniu podatkami, w tym planowaniu i zastosowaniu optymalizacyjnych rozwiązań podatkowych, można znaleźć duże oszczędności w tym zakresie. Jednak dla tych potrzeb konieczne jest wyraźne rozróżnienie pojęcia legalnego „unikania opodatkowania” (ang. tax avoidance) od nielegalnego „uchylania się od opodatkowania” (ang. tax evasion).
Unikanie opodatkowania
Definicję pojęcia „unikanie opodatkowania” można znaleźć w orzecznictwie sądów administracyjnych oraz w doktrynie prawa podatkowego. W tym zakresie został już utrwalony pogląd, że „zmniejszanie ciężaru opodatkowania może następować w sposób legalny, przy wykorzystaniu elementów konstrukcyjnych danego podatku (ulgi, zwolnienia podatkowe, odliczenia itp.). Takie działanie podatnika nazywane jest unikaniem opodatkowania i pojmowane jest jako działanie za pomocą legalnych środków, które ma na celu zmniejszenie opodatkowania lub nawet jego uniknięcie (oszczędzanie podatkowe) – m.in. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 21 kwietnia 2005 r. (I SA/Wr 3065/03).
Nie każda korzyść jest obejściem prawa
Podkreślane jest również, że „z żadnej normy prawnej nie można wyprowadzić zasady nakładającej na podatnika obowiązek działania dla powstania zobowiązania podatkowego w najwyższej możliwej wysokości” (wyrok NSA z dnia 30 czerwca 2003 r. (sygn. I SA/Wr 1183/00)). W związku z tym przyjmuje się, że „jeżeli obowiązujący porządek prawny stwarza podatnikowi możliwość wyboru kilku legalnych konstrukcji do osiągnięcia zamierzonego celu gospodarczego, z których każda będzie miała inny wymiar podatkowy, to wybór najkorzystniejszego podatkowo rozwiązania nie może być traktowany jako obejście prawa” (por. glosa K. Zagrobelnego do wyroku NSA z dnia 9 lutego 2000 r. I SA /Gd 2036 /97, OSP z 2001 nr 10 str. 521).
Uchylanie się od opodatkowania
W odróżnieniu od unikania opodatkowania „uchylanie się od opodatkowania” jest działaniem sprzecznym z prawem, polegającym na zatajeniu lub oszustwie, wprowadzeniu organów podatkowych w błąd i w efekcie zmniejszeniu ciężarów podatkowych w sposób nielegalny. Skutkiem takiego zachowania podatnika jest niezapłacenie podatku należnego fiskusowi lub zapłacenie podatku w wysokości niższej niż należna.
Uchylanie się od opodatkowania może przybierać różne formy – np. zatajenie przedmiotu opodatkowania lub zawarcie pozornej czynności prawnej. Z uchylaniem się od opodatkowania wiąże się odpowiedzialność karna lub karnoskarbowa.
Legalna optymalizacja podatkowa
Jak widać legalność postępowania podatnika odróżnia unikanie opodatkowania od uchylania się od opodatkowania. W praktyce, ze względu na fakt, że przepisy prawa podatkowego co do zasady nie zawierają norm zakazujących lub nakazujących określone działania, lecz raczej określają konsekwencje danego postępowania (np. zawarcia danej czynności), niekiedy może być ciężko ustalić, czy konkretne działanie miało jednoznacznie legalny charakter. Dlatego też o legalności działań podatnika będą decydować przede wszystkim okoliczności faktyczne konkretnej sprawy i treść przepisów prawa, które mają lub mogłyby mieć zastosowanie.
Istnieją jednak ograniczenia
W świetle powyższego wszelkie działania optymalizacyjne, które zakładają unikanie opodatkowania w sposób zgodny z przepisami prawa, w tym wykorzystują istniejące luki w prawie, w zasadzie powinny być dozwolone. Jednak należy przy tym pamiętać o pewnych ograniczeniach, które przewiduje prawo podatkowe w tym zakresie. Za przykład takiego ograniczenia może posłużyć np. przepis ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych niedopuszczający korzystnego opodatkowania transakcji łączenia lub podziału spółek, gdy nie mają one uzasadnienia ekonomicznego, a ich głównym celem jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Obejście prawa podatkowego
Jednocześnie przepisy Ordynacji podatkowej przewidują tzw. klauzulę obejścia prawa, na podstawie której organa podatkowe mają możliwość np. interpretowania czynności prawnej, biorąc pod uwagę jej zamiar i cel czy też zwrócenia się do sądu powszechnego o ustalenie istnienia lub nieistnienia stosunku prawnego lub prawa w przypadku, jeżeli z dowodów zgromadzonych w toku postępowania wynikają wątpliwości w tym zakresie. Przedmiotowa klauzula pozwala organom podatkowym wykryć przede wszystkim przypadki uchylania się od opodatkowania przez podatników, np. stwierdzić pozorność zawartej umowy czy też przypadek oszustwa podatkowego (np. w zakresie podatku VAT, które może mieć miejsce kiedy podatnicy wystawiają faktury z tytułu czynności, które w rzeczywistości nigdy nie były wykonane). Przy tym należy wyraźnie zaznaczyć, że przedmiotowa klauzula nie może być podstawą do kwestionowania przez organa podatkowe legalnych rozwiązań optymalizacyjnych.
W tym miejscu warto zacytować również wyrok NSA z dnia 17 marca 1999 r., (sygn. akt SA 5341/98): „Sam fakt, że forma i treść umów powodowała zmniejszenie opodatkowania jej stron nie może stanowić podstawy do uznania, że miała ona na celu obejście przepisów prawa z chwilą, gdy mieściła się w jego granicach i odpowiadała także normom prawa podatkowego”.
Przepisy umożliwiają oszczędności
Często, żeby znaleźć oszczędności w podatkach, nie trzeba od razu wprowadzać skomplikowanych struktur podatkowych, lecz wystarczy w pełni korzystać z rozwiązań przewidzianych wprost w przepisach podatkowych. Do tego może być potrzebna wnikliwa analiza istniejących już rozliczeń podatkowych przedsiębiorstwa oraz wprowadzenie odpowiednich procedur wewnętrznych. Dla przykładu w podatku dochodowym od osób prawnych oszczędności mogą przynieść stosowne procedury w zakresie rozpoznawania kosztów uzyskania przychodów związanych z nieściągalnymi wierzytelnościami czy też stosowanie współczynników w przypadku amortyzacji środków trwałych.
Warto również podkreślić, że w zakresie optymalizacji brak jest uniwersalnych rozwiązań. Każde rozwiązanie optymalizacyjne powinno być zawsze dostosowane do potrzeb konkretnego podatnika i będzie zależało między innymi od zakresu i rozmiaru jego działalności, rodzaju dokonywanych transakcji, struktury własnościowej itp.
Wiktoria Korkuć
Autorka jest prawnikiem Kancelarii Prawnej Skarbiec.Biz
Pozdrawiam i życzę miłej lektury.
Bazylea III reforma finansowa staje się skuteczne,
W ostatnich miesiącach Grupa CME i innych operatorów walut zauważyć rosnącą aktywność banku w kontraktach futures lub podobnych produktów
Coz odwiedzielm kilka Biur i najwidoczniej są tam nieelastyczni księgowi srednio w wieku 60-70 lat ktorzy mają swoje zasady i na wstepnie juz nie chcieli zrozumiec zasady dzialania dla nich jest to praca na czarno.
Tak wiec sam postaram sie cos zdzialac. Prosze o skomentowanie tresci i odpowiedzi czy idę w dobrym kierunku.
Przyklad1.
Konto w PLN.Otwieram MT4 na dole jest informacja zysk/strata +100 kredyt 0.0 Wpłaty 1000 Wypłaty -200 i na koncu jest obecne saldo 900.
Tak wiec zysk jest 100 zl . To czy wystarczy tylko 1000 zl(wplata poczatkowa) wrzucic do koszty uzyskania przychodu a w Przychod wpisac 1100 zł ?
I analogicznie na odwrot.
Przyklad2.
Konto w PLN.Otwieram MT4 na dole jest informacja: zysk/strata -100 kredyt 0.0 Wpłaty 1000 Wypłaty -200 i na koncu jest obecne saldo 700.
Tak wiec strata jest 100 zl . To czy wystarczy tylko 1000 zl(wplata poczatkowa) wrzucic do koszty uzyskania przychodu a w Przychod wpisac 900 zł ?
Jeszcze jedno.
Skoro US nie otrzymuje zadnej informacji od brokera. To na jakies podstawie ma mi uwierzyc ze przychod jaki mam jak np. w przykladzie 1 wynoszący 100 zł to wlasnie 100 zl a nie 10000 zł ?