Forex a własna działalność

Tu można dyskutować o wszystkich sprawach związanych z rynkiem Forex.
Awatar użytkownika
OzoEze
Gaduła
Gaduła
Posty: 247
Rejestracja: 11 lut 2008, 23:27

Nieprzeczytany post autor: OzoEze »

To jak zaklasyfikujesz dzialalnosc nie ma w zasadzie wiekszego znaczenia, gdyz pod uwage brana jest jedynie dzialalnosc faktycznie wykonywana. Poza tym klasyfikujac prowadzona dzialalnosc gospodarcza mozemy przeciez pomylic sie, a pomylke zawsze mozemy sprostowac. Zawsze tez mozemy miec jakis genialny pomysl, ktory nie zostal jeszcze sklasyfikowany przez nasze, wszystko wiedzace, madre glowy z GUSu.

Wezmy analogiczny przyklad zwiazany z transportem. Na wykonywanie jakiegokolwiek zarobkowego transportu (rzeczy lub osob) niezbedna jest licencja lub zezwolenie. Obowiazki te wynikaja z ustawy o transporcie drogowym. A nie trudno spotkac Pana Rysia, ktory obrendowanym Zukiem lub Nyska z przyczepka swiadczy uslugi transportowe. Pan Rysio od lat wystawia faktury, na ktorych konkretnie wskazuje, czego dotycza i nawet do glowy mu nie przyjdzie, ze musi miec licencje. Inny przyklad: rozne firmy nie zajmujace sie transportem dopisuja na swoich fakturach pozycje: „transport”. Np. firma budowlana, ktorej zleciles wymiane okien i drzwi na fakturze obok pozycji dotyczacych sprzedazy produktow, ich montazu itd. dopisuje pozycje transport. Jednak firma ta nie posiada licencji na wykonywanie przewozu rzeczy i w swietle ustawy o transporcie drogowym moze odpowiadac za wykonywanie transportu bez licencji lub zezwolenia. Ale jest jeszcze bardziej jaskrawy i nagminnie uprawiany proceder: firma ktora ma samochod dostawczy lub ciezarowy, ale nie swiadczy uslug transportowych, tylko przewozi niezbedne do produkcji materialy lub gotowe produkty do klientow, powinna wystapic z wnioskiem o wydanie zezwolenia na wykonywanie przewozow na potrzeby wlasne. Jednak malo kto sie w to bawi, a skarbowka nie wkracza w zakres kompetencji Inspektora Transportu Drogowego czy Policji. Prawdopodobnie skarbowka nie bedzie tez wchodzic w parade KNFowi, bo juz i tak ledwo co ogarnia przepisy podatkowe...

Inwestora od Pana Rysia rozni nie tylko fura, jaka wozi swoje 4 litery. Pan Rysio nie jest swiadomy grozacej mu odpowiedzialnosci. Z ustawy o transporcie drogowym mozna Pana Rysia potraktowac grzywna do wysokosci 30 000 PLN. Pan Rysio nie zadbal o oszacowanie ryzyka. Ewentualna grzywna zalatwi Pana Rysia...

Pan Inwestor, ktory chce indywidualnie i zawodowo bawic sie w maklerski biznes powinien na poczatku sprecyzowac ryzyko, gdyz z zalozenia w tej kwestii nie powinien byc ignorantem.

Art. 178 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi: „Kto bez wymaganego zezwolenia (...) prowadzi dzialalnosc w zakresie obrotu maklerskimi instrumentami finansowymi, podlega grzywnie do 5 000 000 zl”

Jesli Pan Rysio sprzeda Nyske, Zuka, przyczepke i mieszkanie, to 30 000 jakos skombinuje. Pan Inwestor natomiast moze miec drobny problem, aby uzbierac 5 000 000. Pan Rysio kupi mniejsza chate na zadupiu, kupi jakas bryke i dalej bedzie zarabial. A Pan Inwestor nawiaze dozywotnia znajomosc z Panem Komornikiem...

To jak jest z ta dzialalnoscia maklerska i zezwoleniem?

Art. 69 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi mowi, ze dzialalnosc maklerska wymaga zezwolenia KNF. Ust. 2 zawiera definicje dzialalnosci maklerskiej. W ust. 2 pkt. 3 czytamy, ze „dzialalnoscia maklerska jest nabywanie lub zbywanie na wlasny rachunek maklerskich instrumentow finansowych”. Jednak w art. 70 ust. 1 pkt 4 jest wykluczenie podmiotow wykonujacych wylacznie czynnosci wskazane w art. 69 ust. 2 pkt 3 (czyli nabywanie i zbywanie na wlasny rachunek), o ile czynnosci te nie sa wykonywane zawodowo i w sposob staly, w szczegolnosci jezeli nie stanowia one przedmiotu podstawowej dzialalnosci gospodarczej danego podmiotu. Czyli jezeli podlaczysz swoja foreksowa zabawe pod inny biznes, ktory przynosi zdecydowanie wiecej kasy niz foreks – to luz – nie potrzebujesz zezwolenia KNF. Jezeli zajmujesz sie foreksem na wlasny rachunek i jest to biznes podstawowy, to w swietle powyzszego przepisu jest to dzialalnosc maklerska, wykonywanie ktorej dopuszalne jest po otrzymaniu zezwolenia KNF.

Ale przyjrzyjmy sie definicji „maklerskich instrumentow finansowych".
Art. 2 ust. 1 definiuje instrumenty finansowe.
Art. 2 ust. 2 definiuje maklerskie instrumenty finansowe: maklerskimi instrumentami finansowymi sa instrumenty finansowe, o ktorych mowa w ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. a-d. Teraz wszystko zalezy od zaklasyfikowania transakcji foreksowych. Czy transakcje foreksowe spelniaja kryteria okreslone przez definicje maklerskich instrumentow finansowych?

Sprobujmy zaklasyfikowac foreksowe transakcje do ktorejs z proponowanych w art. 2 ust. 1 pkt. 2 definicji:

„a) tytuly uczestnictwa w instytucjach zbiorowego inwestowania” – (definicja tytulow uczestnictwa: art. 3 pkt 2) - odpada – transakcje foreksowe nie spelniaja kryteriow definicji, czyli transakcje foreksowe nie beda tymi opisanymi w art. 2 ust. 1 pkt. 2 lit. a.

„b) instrumenty rynku pienieznego” - ??? cholera wie, musimy zbadac definicje rynku pienieznego : Art. 3 pkt 27: „ Ilekroc w ustawie jest mowa o: (...) rynku pienieznym – rozumie sie przez to system obrotu instrumentami finansowymi opiewajacymi wylacznie na wierzytelnosci pieniezne, o terminie realizacji praw, liczonym od dnia ich wystawienia albo nabycia w obrocie pierwotnym, nie dluzszym niz rok”, czyli: wierzytelnosc pieniezna – prawda, bo transakcja SPOT, termin realizacji praw liczony od dnia wystawienia lub nabycia – nieprawda – termin nieokreslony. Czyli transakcje foreksowe nie beda tymi opisanymi w art. 2 ust. 1 pkt. 2 lit. b.

„c) finansowe kontrakty terminowe oraz inne rownowazne instrumenty finansowe rozliczane pienieznie, umowy forward dotyczace stop procentowych, swapy akcyjne, swapy na stopy procentowe, swapy walutowe” – czy foreksowe transakcje sa kontraktami terminowymi lub rownowaznymi instrumentami??? – ustawa nie definiuje kontraktow terminowych i rownowaznych im istrumentow. Ale z natury rynkow terminowych wynika definicja dotyczaca terminow taka, jak omowiona wyzej, przy terminach instrumentow rynku pienieznego. Czyli transakcje foreksowe nie beda tymi opisanymi w art. 2 ust. 1 pkt. 2 lit. c, bo nie maja okreslonego terminu realizacji.

„d) opcje kupna lub sprzedazy instrumentow finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje, oraz inne rownowazne instrumenty finansowe rozliczane pienieznie” – bezdyskusyjnie foreksowe transakcje nie sa opcjami – odpada (a moze foreksowe transakcje sa „innymi rownowaznymi instrumentami finansowymi?)

„e) prawa majatkowe, ktorych cena zalezy bezposrednio lub posrednio od wartosci oznaczonych co do gatunku rzeczy, okreslonych rodzajow energii, miernikow i limitow wielkosci produkcji lub emisji zanieczyszczen
(pochodne instrumenty towarowe)” – zdecydowanie odpada

„f) inne instrumenty, jezeli zostaly dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym na terytorium panstwa czlonkowskiego lub sa przedmiotem ubiegania sie o takie dopuszczenie” –
I co teraz? To juz ostatnia mozliwosc! Mozliwosci od „a” do „e” zostaly wyeliminowane... Pozostaje wybrac „f”.

Ale pytanie czy rynek walutowy foreks jest rynkiem regulowanym na terytorium panstwa czlonkowskiego??? Art. 14 zawiera definicje rynku regulowanego: Rynkiem regulowanym, w rozumieniu ustawy, jest „dzialajacy w sposob staly system obrotu instrumentami finansowymi dopuszczonymi do tego obrotu, zapewniajacy inwestorom powszechny i rowny dostep do informacji rynkowej w tym samym czasie przy kojarzeniu ofert nabycia i zbycia instrumentow finansowych, oraz jednakowe warunki nabywania i zbywania tych instrumentow, zorganizowany i podlegajacy nadzorowi wlasciwego organu na zasadach okreslonych w przepisach ustawy, jak rowniez uznany przez panstwo czlonkowskie za spelniajacy te warunki, i wskazany Komisji Europejskiej jako rynek regulowany”.

Sprawdzmy:
  • p = ”dzialajacy w sposob staly system obrotu instrumentami finansowymi dopuszczonymi do tego obrotu” – prawda
  • q = ”zapewniajacy inwestorom powszechny i rowny dostep do informacji rynkowej w tym samym czasie przy kojarzeniu ofert nabycia i zbycia instrumentow finansowych oraz jednakowe warunki nabywania i zbywania tych instrumentow” - prawda
  • z = ”zorganizowany” - prawda
    i
  • x = ”podlegajacy nadzorowi wlasciwego organu na zasadach okreslonych w przepisach ustawy” – nieprawda
    jak rowniez
  • y = ”uznany przez panstwo czlonkowskie za spelniajacy te warunki” – byc moze prawda
    i
  • g = ”wskazany Komisji Europejskiej jako rynek regulowany” – byc moze prawda
Jezeli:
p = prawda
q = prawda
z = prawda
x = nieprawda
y = byc moze prawda
g = byc moze prawda
przy zalozeniu, ze „byc moze prawda” = „prawda” lub „nieprawda”
to:

p,q,z i x jak rowniez y i g = nieprawda

(gdyz spojniki logiczne „i” i „jak rowniez” reprezentuja koniunkcje)

Dlaczego x = „nieprawda”? A w jaki sposob rynek forex podlega nadzorowi wlasciwego organu na zasadach okreslonych w przepisach ustawy? Dlatego wydaje mi sie, ze x = „nieprawda”

Czy zatem foreksowe transakcje nie spelniaja kryteriow definicji przepisu art. 2 ust. 1 pkt. 2 lit. f? Na to wyglada. Ale w sumie nie ma to znaczenia, bo niezaleznie czy spelniaja, czy nie spelnia kryteriow definicji przepisu art. 2 ust. 1 pkt. 2 lit. f, to transakcje foreksowe i tak nie spelniaja takze kryteriow maklerskich instrumentow finansowych, czyli definicji zawartych w przepisach art. 2 ust. 1 pkt. 2 lit. od „a” do „d”.

Jezeli zatem transakcje foreksowe nie sa maklerskimi instrumentami finansowymi to nie jest wiec dzialalnoscia maklerska m.in nabywanie i zbywanie tych instrumentow w ramach podstawowej lub dominujacej dzialalnosci gospodarczej.

W swietle powyzszej analizy i interpretacji przepisow dopuszczalne jest prowadzenie dzialalnosci niemalze analogicznej do dzialalnosci maklerskiej – bez zezwolenia KNF – w zakresie dotyczacym transakcji foreksowych, gdyz transakcje te nie sa maklerskimi instrumentami finansowymi, czyli legalne jest:
  1. przyjmowanie i przekazywanie zlecen nabycia lub zbycia foreksowych instrumentow finansowych;
  2. wykonywanie zlecen, o ktorych mowa w pkt 1, na rachunek dajacego zlecenie;
  3. nabywanie lub zbywanie na wlasny rachunek foreksowych instrumentow finansowych;
  4. zarzadzanie portfelami, w sklad ktorych wchodzi jeden lub wieksza liczba foreksowych instrumentow finansowych;
  5. oferowanie foreksowych instrumentow finansowych;
  6. doradztwo inwestycyjne w zakresie foreksowych instrumentow finansowych, dopuszczonych do obrotu zorganizowanego,
gdyz czynnosci te nie sa zarezerwowane dla firmy inwestycyjnej, ktora w rozumieniu ustawy prowadzi dzialalnosc maklerska. Pkt 2 raczej nam odpadnie, bo tylko firma inwestycyjna moze prowadzic rachunki. Czy zakres legalnego biznesiku nie wyglada apetycznie???

Podsumowanie
Fakt, ze foreksowe instrumenty finansowe nie spelniaja zadnej z definicji przepisu Art. 2 ust. 1 pkt 2, ma inne, dosc istotne znaczenie. W ustawie o podatku dochodowym definicja instrumentow pochodnych odsyla do przepisu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Jezeli transakcje foreksowe nie spelniaja kryteriow definicji zawartych w tym przepisie, co wykazalem wyzej, to dochody z tytulu ich zawierania nie powinny byc rozliczane na formularzu PIT-38 jako dochody z kapitalow pienieznych, a jako dochody z innych zrodel na formularzu PIT-37!

Zwrocmy zatem jeszcze raz uwage na definicje przepisu art. 2 ust. 1 pkt. 2 lit. d. Czy nasze transakcje foreksowe to:
„opcje kupna lub sprzedazy instrumentow finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje, oraz inne rownowazne instrumenty finansowe rozliczane pienieznie”?
Wydaje mi sie, ze nasze transakcje foreksowe to jednak te „inne rownowazne instrumenty”.

Czy jest ktos w stanie przeprowadzic dowod i wykazac, ze transakcje foreksowe nie sa rownowazne opcjom?

Jezeli nie udowodnimy, ze transakcje foreksowe nie sa rownowazne opcjom, oznaczac to bedzie, ze sa maklerskimi instrumentami finansowymi. Jesli tak, to dzialalnosc gospodarcza bez zezwolenia KNF tylko w sytuacji, gdy nie bedzie to biznes podstawowy. I w takim razie oczywiscie zostajemy przy PIT-38.

Ale to tylko przepisy i ich moja interpretacja...



przytaczane przepisy ustawy o obrocie instrumentami finansowymi
Art. 1.
1. Ustawa reguluje zasady, tryb i warunki podejmowania i prowadzenia dzialalnosci w zakresie obrotu papierami wartosciowymi i innymi instrumentami finansowymi, prawa i obowiazki podmiotow uczestniczacych w tym obrocie oraz wykonywanie nadzoru w tym zakresie.
2. Przepisow ustawy nie stosuje sie do weksli i czekow w rozumieniu przepisow prawa wekslowego i czekowego.

Art. 2.
1. Instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy sa:
1) papiery wartosciowe;
2) niebedace papierami wartosciowymi:
a) tytuly uczestnictwa w instytucjach zbiorowego inwestowania,
b) instrumenty rynku pienieznego,
c) finansowe kontrakty terminowe oraz inne rownowazne instrumenty finansowe rozliczane pienieznie, umowy forward dotyczace stop procentowych, swapy akcyjne, swapy na stopy procentowe, swapy walutowe,
d) opcje kupna lub sprzedazy instrumentow finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje, oraz inne rownowazne instrumenty finansowe rozliczane pienieznie,
e) prawa majatkowe, ktorych cena zalezy bezposrednio lub posrednio od wartosci oznaczonych co do gatunku rzeczy, okreslonych rodzajow energii, miernikow i limitow wielkosci produkcji lub emisji zanieczyszczen
(pochodne instrumenty towarowe),
f) inne instrumenty, jezeli zostaly dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym na terytorium panstwa czlonkowskiego lub sa przedmiotem ubiegania sie o takie dopuszczenie.
2. Maklerskimi instrumentami finansowymi sa instrumenty finansowe, o ktorych mowa w ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. a-d.

Art. 3.
Ilekroc w ustawie jest mowa o:
(...)
3) tytulach uczestnictwa w instytucjach zbiorowego inwestowania – rozumie sie przez to wyemitowane na podstawie wlasciwych przepisow prawa polskiego lub obcego papiery wartosciowe lub niebedace papierami wartosciowymi instrumenty finansowe reprezentujace prawa majatkowe przyslugujace uczestnikom instytucji zbiorowego inwestowania, w tym w szczegolnosci jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych;
(...)
22) panstwie czlonkowskim – rozumie sie przez to panstwo, ktore jest czlonkiem Unii Europejskiej lub strona umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym;
(...)
27) rynku pienieznym – rozumie sie przez to system obrotu instrumentami finansowymi opiewajacymi wylacznie na wierzytelnosci pieniezne, o terminie realizacji praw, liczonym od dnia ich wystawienia albo nabycia w obrocie pierwotnym, nie dluzszym niz rok;
28 ) instrumentach rynku pienieznego – rozumie sie przez to papiery wartosciowe lub niebedace papierami wartosciowymi instrumenty finansowe, wyemitowane lub wystawione na podstawie wlasciwych przepisow prawa polskiego lub obcego, ktore moga byc przedmiotem obrotu na rynku pienieznym;
(...)
33) firmie inwestycyjnej – rozumie sie przez to dom maklerski, bank prowadzacy dzialalnosc maklerska, zagraniczna firme inwestycyjna prowadzaca dzialalnosc maklerska na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zagraniczna osobe prawna z siedziba na terytorium panstwa nalezacego do OECD lub WTO, prowadzaca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dzialalnosc maklerska;
(...)
35) Komisji – rozumie sie przez to Komisje Nadzoru Finansowego, o ktorej mowa w ustawie z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz. U. Nr 157, poz. 1119);

Art. 14.
Rynkiem regulowanym, w rozumieniu ustawy, jest dzialajacy w sposob staly system obrotu instrumentami finansowymi dopuszczonymi do tego obrotu, zapewniajacy inwestorom powszechny i rowny dostep do informacji rynkowej w tym samym czasie przy kojarzeniu ofert nabycia i zbycia instrumentow finansowych, oraz jednakowe warunki nabywania i zbywania tych instrumentow, zorganizowany i podlegajacy nadzorowi wlasciwego organu na zasadach okreslonych w przepisach ustawy, jak rowniez uznany przez panstwo czlonkowskie za spelniajacy te warunki, i wskazany Komisji Europejskiej jako rynek regulowany.

Art. 69.
1. Prowadzenie dzialalnosci maklerskiej wymaga zezwolenia Komisji wydanego na wniosek, o ktorym mowa w art. 82, zlozony przez zainteresowany podmiot.
2. Dzialalnosc maklerska, z zastrzezeniem art. 70 i 71, obejmuje wykonywanie czynnosci polegajacych na:
1) przyjmowaniu i przekazywaniu zlecen nabycia lub zbycia maklerskich instrumentow finansowych;
2) wykonywaniu zlecen, o ktorych mowa w pkt 1, na rachunek dajacego zlecenie;
3) nabywaniu lub zbywaniu na wlasny rachunek maklerskich instrumentow finansowych;
4) zarzadzaniu portfelami, w sklad ktorych wchodzi jeden lub wieksza liczba maklerskich instrumentow finansowych;
5) oferowaniu maklerskich instrumentow finansowych;
6) swiadczeniu uslug w wykonaniu zawartych umow o subemisje inwestycyjne i uslugowe lub zawieraniu i wykonywaniu innych umow o podobnym charakterze, jezeli ich przedmiotem sa maklerskie instrumenty finansowe.
3. Dzialalnoscia maklerska jest rowniez wykonywanie czynnosci polegajacych na:
1) prowadzeniu rachunkow papierow wartosciowych oraz rachunkow pienieznych sluzacych do ich obslugi, z wylaczeniem rachunkow prowadzonych przez bank powierniczy;
2) doradztwie inwestycyjnym w zakresie maklerskich instrumentow finansowych, dopuszczonych do obrotu zorganizowanego;
3) organizowaniu alternatywnego systemu obrotu, z zastrzezeniem art. 21 ust. 3 i art. 33 ust. 3.
4. Dzialalnoscia maklerska jest rowniez wykonywanie przez firme inwestycyjna czynnosci polegajacych na:
1) przechowywaniu i rejestrowaniu zmian stanu posiadania maklerskich instrumentow finansowych;
2) ewidencjonowaniu oraz prowadzeniu rachunkow, na ktorych sa zapisywane maklerskie instrumenty finansowe, z wylaczeniem rachunkow papierow wartosciowych, oraz prowadzeniu rachunkow pienieznych sluzacych do obslugi
rachunkow, na ktorych sa zapisywane te instrumenty, z wylaczeniem obslugi rachunkow papierow wartosciowych, jak rowniez rozliczaniu transakcji, ktorych przedmiotem sa te instrumenty, z wylaczeniem transakcji,
ktorych przedmiotem sa zdematerializowane papiery wartosciowe lub inne maklerskie instrumenty finansowe dopuszczone do obrotu zorganizowanego;
3) udostepnianiu skrytek sejfowych;
4) udzielaniu pozyczek pienieznych na dokonanie transakcji, ktorej przedmiotem jest jeden lub wieksza liczba maklerskich instrumentow finansowych, w przypadku gdy transakcja jest dokonywana za posrednictwem firmy inwestycyjnej udzielajacej pozyczki;
5) doradztwie dla przedsiebiorstw w zakresie struktury kapitalowej, strategii przedsiebiorstwa lub innych zagadnien zwiazanych z taka struktura lub strategia;
6) doradztwie i innych uslugach w zakresie laczenia, podzialu oraz przejmowania przedsiebiorstw;
7) doradztwie inwestycyjnym w zakresie maklerskich instrumentow finansowych, z wylaczeniem instrumentow finansowych dopuszczonych do obrotu zorganizowanego;
8 ) swiadczeniu uslug dodatkowych zwiazanych z subemisja uslugowa lub inwestycyjna;
9) wymianie walutowej, w przypadku gdy jest to zwiazane z dzialalnoscia maklerska w zakresie wskazanym w ust. 2.

Art. 70.
1. Przepisow niniejszego dzialu nie stosuje sie do:
1) zakladow ubezpieczen;
2) podmiotow wykonujacych czynnosci okreslone w art. 69 ust. 2 wylacznie na rzecz podmiotow nalezacych do tej samej grupy kapitalowej, do ktorej nalezy podmiot wykonujacy te czynnosci;
3) podmiotow prowadzacych dzialalnosc gospodarcza w innym zakresie niz dzialalnosc maklerska wykonujacych czynnosci wskazane w art. 69 ust. 2 w sposob incydentalny w zwiazku z prowadzona dzialalnoscia, o ile ta dzialalnosc regulowana jest przepisami i o ile przepisy te nie wylaczaja mozliwosci wykonywania tych czynnosci;
4) podmiotow wykonujacych wylacznie czynnosci wskazane w art. 69 ust. 2 pkt 3, o ile czynnosci te nie sa wykonywane zawodowo i w sposob staly, w szczegolnosci jezeli nie stanowia one przedmiotu podstawowej dzialalnosci gospodarczej danego podmiotu;
5) bankow centralnych panstw czlonkowskich i innych krajowych podmiotow wykonujacych podobne funkcje, jak rowniez innych podmiotow publicznych powolanych do zarzadzania dlugiem publicznym;
6) funduszy inwestycyjnych w rozumieniu ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o
funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 oraz z 2005 r. Nr 83, poz. 719 i Nr 183, poz. 1537);
7) funduszy emerytalnych w rozumieniu ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 159, poz. 1667 oraz z 2005 r. Nr 143, poz. 1202);
8 ) przechowywania aktywow funduszy, o ktorych mowa w pkt 6 lub 7, i zarzadzania tymi funduszami;
9) podmiotow, ktorych podstawowa dzialalnoscia gospodarcza jest inwestowanie na wlasny rachunek w towary gieldowe w rozumieniu ustawy z dnia 26 pazdziernika 2000 r. o gieldach towarowych, swiadczacych uslugi na rzecz producentow takich towarow lub profesjonalnych ich uzytkownikow w zakresie zwiazanym z ich podstawowa dzialalnoscia;
10) podmiotow zawierajacych w ramach prowadzonej dzialalnosci gospodarczej na wlasny rachunek transakcje na rynkach kontraktow terminowych lub opcji, lub na rachunek innych czlonkow takich rynkow, o ile odpowiedzialnosc za wykonanie zobowiazan wynikajacych z tych transakcji ponosza uczestnicy rozliczajacy tych rynkow.
2. Bank z siedziba na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej moze, bez zezwolenia na prowadzenie dzialalnosci maklerskiej, wykonywac na zasadach okreslonych w odrebnych przepisach czynnosci okreslone w:
1) art. 69 ust. 2 pkt 1-5 - o ile przedmiotem tych czynnosci sa papiery wartosciowe, o ktorych mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2, lub inne niedopuszczone do obrotu zorganizowanego maklerskie instrumenty finansowe;
2) art. 69 ust. 2 pkt 6.
3. Wykonywanie przez bank, zgodnie z ust. 2, czynnosci, o ktorych mowa w art. 69 ust. 2, nie stanowi dzialalnosci maklerskiej.

Baton
Pasjonat
Pasjonat
Posty: 432
Rejestracja: 13 lis 2006, 21:21

Nieprzeczytany post autor: Baton »

Jezeli nie udowodnimy, ze transakcje foreksowe nie sa rownowazne opcjom, oznaczac to bedzie, ze sa maklerskimi instrumentami finansowymi. Jesli tak, to dzialalnosc gospodarcza bez zezwolenia KNF tylko w sytuacji, gdy nie bedzie to biznes podstawowy. I w takim razie oczywiscie zostajemy przy PIT-38.

Ale to tylko przepisy i ich moja interpretacja...
Dowod nie wprosy: X-trade wystawia pita 38 :)

Jeszcze male, 'ale' - Jesli to dzialalnosc gospodarcza to w gre nie wchodzi pit 38, a tylko 37 :

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1,
dokonywanego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.”.

Istotniejsza kwestia jest co oznacza dla ustawodoawcy termin: "...podstawowej lub dominujacej dzialalnosci gospodarczej..."

Przyklad:

W ramach dodatkowej dzialalnosci, wykonalem obrot miesieczy 100 kontraktow terminowych na wig20

100 x 20 000 (przykladowa wartosc jednego kontraktu) = 2 000 000 - ladna mi dodatkowa dzialalnosc :lol:

Awatar użytkownika
OzoEze
Gaduła
Gaduła
Posty: 247
Rejestracja: 11 lut 2008, 23:27

Nieprzeczytany post autor: OzoEze »

Baton pisze:Jesli to dzialalnosc gospodarcza to w gre nie wchodzi pit 38, a tylko 37
dla rozliczenia dochodow z dzialalnosci gospodarczej jest PIT-36 lub PIT-36L dla liniowej stawki.
Baton pisze:2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w ust. 1,
dokonywanego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.”.
o jakim przepisie piszesz?
Baton pisze:Istotniejsza kwestia jest co oznacza dla ustawodoawcy termin: "...podstawowej lub dominujacej dzialalnosci gospodarczej..."
w odniesieniu do przepisu art. 70 ust. 1 pkt 4, ktorego brzmienie to:
"Przepisow niniejszego dzialu nie stosuje się do:
(...)
podmiotow wykonujacych wyłacznie czynnosci wskazane w art. 69 ust. 2 pkt 3, o ile czynnosci te nie sa wykonywane zawodowo i w sposob staly, w szczegolnosci jezeli nie stanowia one przedmiotu podstawowej dzialalnosci gospodarczej danego podmiotu”
wazna jest charakterystyka inwestowania. Jezeli mozemy miec watpliwosci jak interpretowac okreslenie „zawodowo” to okreslenie „spsob staly” jest dosc jasne.

Zawodowstwo i stalosc dokonywania transakcji na istrumentach finansowych, w ramach prowadzonej dzialalnosci gospodarczej, zwiazane sa z koniecznoscia uzyskania zezwolenia KNF. Warunki te musza byc spelnione jednoczesnie. Zatem pytanie jak interpretowac „zawodowe” handlowanie instrumentami finansowymi. Czy zawodowcem jest wylacznie licencjonowany makler, czy takze inwestor bez tytulu zawodowego, ktorego przedmiotem pracy jest zawieranie transakcji?

Baton
Pasjonat
Pasjonat
Posty: 432
Rejestracja: 13 lis 2006, 21:21

Nieprzeczytany post autor: Baton »

dla rozliczenia dochodow z dzialalnosci gospodarczej jest PIT-36 lub PIT-36L dla liniowej stawki..
Racja, moj blad.
o jakim przepisie piszesz?
UPDOF

Art. 30b. (560) 1. (561) Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu.
2. Dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest:
1) różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14,
2) (562) różnica między sumą przychodów uzyskanych z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a,
3) różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a,
4) (563) różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub art. 23 ust. 1 pkt 38,
5) różnica pomiędzy wartością nominalną objętych udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 1e
- osiągnięta w roku podatkowym.
3. (564) Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niezapłacenie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.
4. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli odpłatne zbycie papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacja praw z nich wynikających następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej.
w szczegolnosci jezeli nie stanowia one przedmiotu podstawowej dzialalnosci gospodarczej danego podmiotu
a to jak interpretowac?

Awatar użytkownika
ConradO
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 38
Rejestracja: 22 lut 2008, 21:34

Nieprzeczytany post autor: ConradO »

Drogi moderatorze tutaj powinny się pochwały chyba posypać, bo niektóre osoby włożyły dużo wysiłku żeby ponownie poruszyć temat w sposób sensowny :)

Awatar użytkownika
OzoEze
Gaduła
Gaduła
Posty: 247
Rejestracja: 11 lut 2008, 23:27

Nieprzeczytany post autor: OzoEze »

Baton pisze:
w szczegolnosci jezeli nie stanowia one przedmiotu podstawowej dzialalnosci gospodarczej danego podmiotu
a to jak interpretowac?
art. 70 ust. 1 pkt 4:
"Przepisow niniejszego dzialu nie stosuje się do:
(...)
podmiotow wykonujacych wyłacznie czynnosci wskazane w art. 69 ust. 2 pkt 3, o ile czynnosci te nie sa wykonywane zawodowo i w sposob staly, w szczegolnosci jezeli nie stanowia one przedmiotu podstawowej dzialalnosci gospodarczej danego podmiotu”

Ustalilismy juz, ze decydujace jest jednoczesne spelnienie dwoch warunkow: warunek zawodowego inwestowania i warunek stalego inwestowania.

Przepis precyzuje, co moze wskazywac na jednoczesne spelnienie obu warunkow:
„w szczegolnosci jezeli nie stanowia one przedmiotu podstawowej dzialalnosci gospodarczej danego podmiotu”

Jak interpretowac „przedmiot podstawowej dzialalnosci”?
Jezeli w regonie GUS powiadomimy, ze nasza podstawowa dzialalnoscia jest np. posrednictwo handlowe, to czy bedzie to przedmiot naszej podstawowej dzialanosci? Wg mojej oceny, jezeli wieksza czesc dochodu pochodzic bedzie z posredniczenia w sprzedazy, to tak.
Ale jezeli dochody z foreksu przewyzsza dochody z posrednictwa handlowego, to wg mojej oceny, podstawowa dzialalnoscia bedzie inwestowanie na foreksie, mimo innego zapisu w regonie.

Ale stwierdzenie „w szczegolnosci jezeli nie stanowia one przedmiotu podstawowej dzialalnosci gospodarczej danego podmiotu” nie ma praktycznie wiekszego znaczenia. „W szczegolnosci” oznacza tyle co „na przyklad”. Decydujace jest jedynie jednoczesne spelnienie warunków zawodowosci i stalosci inwestowania.

Moim zdaniem, przy dzialalnosci o ktorej dyskutujemy w tym temacie, oba te warunki bylyby spelnione.

Dodano po 10 godzinach 25 minutach:

EDIT: mala korekta
OzoEze pisze:z = ”zorganizowany” - prawda
z = ”zorganizowany” - nieprawda
bo art. 3 pkt 9

ale to nic nie zmienia, a jedynie potwierdza, ze foreks nie jest rynkiem regulowanym

Awatar użytkownika
OzoEze
Gaduła
Gaduła
Posty: 247
Rejestracja: 11 lut 2008, 23:27

Nieprzeczytany post autor: OzoEze »

proponuje przeczytac uwaznie
wprawdzie dotyczy to ustawy przed zmianami, ale sprawa definicji maklerskich instrumentow finansowych chyba sie nie zmienila, czyli.......????

Awatar użytkownika
OzoEze
Gaduła
Gaduła
Posty: 247
Rejestracja: 11 lut 2008, 23:27

Nieprzeczytany post autor: OzoEze »

Ponizsze artykuly sa stare i dotyczace nieobowiazujacych juz przepisow. Jednak na owczesny stan prawny bylo cos wyjasnione.

Obecna sytuacja prawna dotyczaca problemu uznania za instrumenty pochodne foreksowych transakcji jest inna. Jednak nie udalo mi sie znalezc zadnych aktualnych publikacji traktujacych o przedmiotowym problemie.


http://www.bankier.pl/wiadomosc/KPWiG-B ... 66736.html
KPWiG: Brokerzy rynku forex do prokuratora

Ubiegłoroczna nowelizacji ustawy Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi wprowadziła zamieszanie wśród firm działających na rynku walutowym. Brokerzy rynku forex nie wiedzą ani tego, czy powinni wystąpić o uzyskanie licencji na prowadzenie działalności maklerskiej do Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, ani czy w przypadku braku takiego zezwolenia łamią prawo. Nie wie tego również sama KPWiG...


Wprowadzona 1 maja ub.r. znowelizowana ustawa wymienia w katalogu czynności podlegających nadzorowi KPWiG sklasyfikowanych jako działalność maklerska m.in obrót instrumentami finansowymi, których bazą są waluty. Żeby móc prowadzić działalność maklerską, trzeba wystąpić o licencję do KPWiG. Z blisko 300 firm rynku walutowego działających w Polsce takie zezwolenie posiadają tylko 2: TMS Brokers i Warszawska Grupa Inwestycyjna (ostatnia na razie tylko na papierze).

- To prawo, którego nie sposób wyegzekwować - mówi Jacek Maliszewski, analityk walutowy Efix Polska. - Jeśli obrót walutą podlega nadzorowi KPWiG, to czy właściciele kantorów muszą mieć licencję na prowadzenie działalności maklerskiej? Czy każdy człowiek kupujący i sprzedający walutę musi wystąpić o taką licencję?

Według interpretacji KPWiG, którą otrzymał TMS Brokers, transakcje typu spot na rynku walutowym rozliczane pieniężnie mieszczą się w definicji finansowych kontraktów terminowych i są działalnością maklerską. Ustawa nie precyzuje kwestii pośrednictwa w obrocie instrumentami finansowymi w przypadku firm rynku walutowego. Tymczasem największe firmy rynku forex w Polsce są pośrednikami, agentami firm zagranicznych, które najczęściej mają już licencję własnej instytucji nadzorującej.

W piśmie KPWiG sygnowanym nazwiskiem Mirosława Kachniewskiego, dyrektora sekretariatu Komisji, zamieszczonym w portalu waluty.com.pl można przeczytać, że: Pośrednictwo w obrocie instrumentami finansowymi, w tym instrumentami, których instrumentem bazowym są waluty (zgodnie z wyliczeniem zawartym w art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy), jak i nabywanie tego typu instrumentów na własny rachunek (w ramach prowadzonej działalności gospodarczej) bez względu na miejsce obrotu, stanowią działalność maklerską.
W tym samym dokumencie stwierdza się, że "możliwe jest wykonywanie przez polski podmiot ww. czynności na rzecz podmiotu prowadzącego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność maklerską na podstawie umowy agencyjnej bez obowiązku uzyskiwania odrębnego zezwolenia".

W jakich przypadkach zezwolenie jest konieczne, a w jakich nie - tego pismo nie wyjaśnia. Jak przyznają sami przedstawiciele Komisji, przepisy są nieprecyzyjne.
- Pośredniczenie na rynku walutowym nie wymaga licencji, chyba że jest to działalność maklerska - mówi Łukasz Dajnowicz, rzecznik KPWiG. - Najlepiej byłoby jednak, żeby wszystkie te firmy występowały o licencje.

Dajnowicz dodaje, że Komisja zachęca firmy do występowania o uzyskanie licencji. Słusznie, bo, jak się dowiedziała GF, KPWiG od kilku miesięcy przygląda się brokerom rynku walutowego i szykuje zawiadomienia do prokuratury z powodu prowadzenia działalności maklerskiej bez licencji.

Zarządzający pieniędzmi inwestorów brokerzy foreksowi nie podlegają żadnej kontroli. Chociaż większość z nich jest pośrednikami firm zagranicznych posiadających odpowiednie zezwolenia rodzimych instytucji nadzoru, w przypadku sporu, skargi lub reklamacji ich klient musi się zwracać do tamtejszej instancji kontrolującej. Brak licencji nie powinien stanowić problemu dla pośredników będących przedstawicielami firm z krajów należących do Unii Europejskiej. Wystarczyłaby notyfikacja wysłana do KPWiG informująca o podjęciu działalności transgranicznej na terenie Polski. Ale i tego obowiązku prócz pojedynczych przypadków (IG Market, IFX Market) dopełniło niewiele firm. Takiej możliwości nie mają firmy z siedzibą w USA, bardzo aktywne w Polsce. Należą do nich najbardziej liczący się na rynku gracze: Global Forex Trading (GFT), Capital Market Services LLC czy RefcoFX.

- Prowadzenie działalności w sytuacji niejasnych przepisów prawnych stwarza pewne ryzyko - mówi Jacek Maliszewski, którego firma Efix Polska jest przedstawicielem GFT. - Nie jestem pewien, czy Polska, udostępniając rynek firmom z UE, będzie chciała zamknąć granice dla firm amerykańskich, poddanych rygorystycznemu nadzorowi CFTC. (Commodity Futures Trading Commission - komisja USA ds. obrotu na giełdach towarowych i transakcji terminów - przyp. red.).

Bezpiecznie nie mogą się czuć także inwestorzy, którzy wybiorą niezależnych brokerów foreksowych posiadających własne zaplecze sprzętowe, obsługujących zlecenia i przyjmujących na rachunek firmy pieniądze klientów. - Firmy rynku walutowego nie są kontrolowane - przyznaje Łukasz Dajnowicz. - Jest wiele takich, które naciągają klientów. TMS Brokers, niezależna od podmiotu zagranicznego firma, wystąpiła o licencję do KPWiG również dlatego, by wzmocnić swoją wiarygodność. X-Trade jest jeszcze w trakcie postępowania licencyjnego. Żeby uzyskać licencję, trzeba spełnić szereg wymogów: przygotować regulaminy, także te dotyczące przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy, zobowiązać się do równego traktowania klientów i ochrony przepływu informacji poufnych.
- W przypadku sporu sądowego można w sposób wyraźny wskazać, które z zasad lub zwyczajów zostały naruszone - mówi Łukasz Paszkiewicz, konsultant prawny Kancelarii Fabrycki Dudzik.

Na uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej może sobie pozwolić niewiele firm. Wymogi, które stawia Komisja, począwszy od kapitałowych - od 250 tys. do 4 mln zł kapitału założycielskiego - są dla mniejszych brokerów zbyt wygórowane.
- Gdyby KPWiG postawiła jako warunek prowadzenia działalności uzyskanie licencji, przenieślibyśmy się za granicę - mówi Kamil Jaros, zarządzający Intermarket Service. Opłata za udzielenie licencji wynosi 4,5 tys. euro. Ale na tym nie koniec: - Licencja oznacza budowanie biznesu od początku - mówi Paweł Flak, zastępca dyrektora generalnego DM TMS Brokers. - To zmiana struktury organizacyjnej, wyższe wymagania kapitałowe, odpowiednie kwalifikacje pracowników, raportowanie wskaźników do Komisji. Posiadanie licencji nie wyklucza możliwości wystąpienia w firmie nadużyć. Ale niejasne przepisy i brak jednoznacznego stanowiska KPWiG nie pomagają ani rzetelnym firmom, ani inwestorom.

Marta Chmielewska


http://waluty.com.pl/a8815-kpwig_dla_uz ... om_pl.html
KPWiG dla użytkowników portalu Waluty.com.pl
18.04.2006 12:21 wtorek

W trosce o użytkowników portalu Waluty.com.pl zwróciliśmy się z prośbą do KPWiG, o wyjaśnienie aspektów prawnych działalności walutowej, jakie obowiązują po nowelizacji ustawy „Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi”.



Portal Waluty.com.pl

Ponieważ dostajemy masę e-maili na temat, niektórych funkcjonujących obecnie firm (platform) walutowych, jak i firm - pośredników zagranicznych instytucji oferujących platformy transakcyjne Forex, z pytaniami, czy ów firmy działają legalnie, chcieliśmy zapytać i prosić o krótki tekst z wyjaśnieniem, czy te firmy działają zgodnie z obowiązującym prawem, czy też nie. Ponieważ nasz portal działa w trosce o informowanie i edukację uczestników rynku walutowego, takie wyjaśnienie poparte odpowiednim paragrafem byłoby bardzo mile

widziane.


KPWiG

W odpowiedzi na Państwa e-maila, pragnę poinformować, że nowelizacja ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi dokonana z dniem 1 maja b.r. wprowadziła nowy katalog działalności maklerskiej oparty w głównej mierze o wyliczenie instrumentów finansowych będących przedmiotem czynności kwalifikowanych jako licencjonowana i nadzorowana przez KPWiG działalność maklerska. Istotne przy tym jest, że w odróżnieniu od poprzedniego stanu prawnego zakres ww. instrumentów nie jest zawężony wyłącznie do tych, które zostały dopuszczone do publicznego obrotu (dla ustalenia czy dana czynność traktowana powinna być jako czynność maklerska nie jest istotne ani miejsce obrotu, ani jego status). Każde profesjonalne pośrednictwo w obrocie instrumentami wyliczonymi w art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy stanowi działalność maklerską i może być wykonywane wyłącznie przez podmiot do tego uprawniony (z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w art. 30a i 30b ustawy).



Drugą istotną kwestią wynikającą ze zmiany katalogu czynności stanowiących działalność maklerską jest objęcie nim również inwestowania na własny rachunek w instrumenty finansowe (z zastrzeżeniem przypadku, gdy nie jest to czynność wykonywana zawodowo i w sposób stały, w szczególności gdy nie stanowi ona przedmiotu podstawowej działalności gospodarczej danego podmiotu - patrz art. 30b ust. 1 pkt 2 ustawy).



Z powyższego wynika, że pośrednictwo w obrocie instrumentami finansowymi, w tym instrumentami, których instrumentem bazowym są waluty (zgodnie z wyliczeniem zawartym w art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy), jak i nabywanie tego typu instrumentów na własny rachunek (w ramach prowadzonej działalności gospodarczej) bez względu na miejsce obrotu, stanowią działalność maklerską.



Istotne przy tym jest, że omawiana nowelizacja nie wprowadziła zmian co do kwalifikacji czynności doradztwa (identycznie jak to było do tej pory czynnością zastrzeżoną do wykonywania wyłącznie za zezwoleniem Komisji jest doradztwo w zakresie papierów wartościowych dopuszczonych do publicznego obrotu, natomiast w pozostałym zakresie czynności te stanowią działalność maklerską wyłącznie w przypadku ich wykonywania przez podmiot taką działalność prowadzący). Natomiast zarządzanie stanowi czynność maklerską w odniesieniu do całego katalogu instrumentów finansowych przewidzianego w art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy (czyli wykonywane może być tylko za zezwoleniem KPWiG).



Dodatkowo jednak urząd KPWiG informuje, że szczegółowa analiza regulacji unijnych, które stanowiły podstawę obowiązujących obecnie przepisów ustawy w zakresie działalności maklerskiej, jak również konsultacje z ekspertami z Komisji Europejskiej wskazują, że regulacje te nakazując ustawodawstwom krajowym zastrzeżenie wykonywania pewnych czynności wyłącznie na rzecz podmiotów autoryzowanych (firm inwestycyjnych) i ustanawiając katalog wyjątków spod tej reguły, nie zakazują jednocześnie wykorzystywania przez autoryzowane firmy inwestycyjne w prowadzonej działalności instytucji agenta. Przez agenta firmy inwestycyjnej należy rozumieć podmiot powiązany z daną (wyłącznie jedną) firmą inwestycyjną w taki sposób, aby wykonywać na rzecz tej firmy czynności o charakterze pomocniczym w stosunku do działalności firmy (w tym w szczególności podpisywanie umów z klientami firmy, doradztwo w zakresie usług świadczonych przez firmę i produktów, których te usługi dotyczą, pośrednictwo w przekazywaniu zleceń klientów itp.). Istotne przy tym jest, że czynności agenta postrzegane są przez organ nadzoru jako czynności firmy inwestycyjnej danego agenta zatrudniającej oraz, że odpowiedzialność administracyjną z tytułu czynności wykonywanych przez agenta ponosi firma inwestycyjna, która z jego usług korzysta.



W związku z powyższym należy uznać, iż możliwe jest wykonywanie przez polski podmiot ww. czynności na rzecz podmiotu prowadzącego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność maklerską na podstawie umowy agencyjnej, bez obowiązku uzyskiwania odrębnego zezwolenia. Powyższa zasada powinna mieć również zastosowanie do podmiotów prowadzących działalność w zakresie instrumentów finansowych na podstawie odrębnych przepisów (zgodnie z art. 30a ustawy) w tym również banków w zakresie działalności na rynku walutowym (upoważnienie dla banków w tym zakresie wynika z art. 5 ust. 2 pkt 4 ustawy - Prawo bankowe, zgodnie z którym czynnością bankową jest dokonywanie przez bank terminowych transakcji finansowych).



Reasumując, urząd KPWiG informuje, że działający dotychczas pośrednicy na rynku walutowym mogą kontynuować dotychczasową działalność jako agenci banków będących bezpośrednimi uczestnikami takiego rynku (bez konieczności uzyskiwania zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej).

Z poważaniem,

Mirosław Kachniewski
Dyrektor Sekretariatu Komisji
Ale jest cos na pocieszenie:
projekt noweli ustawy o obrocie instrumentami finansowymi
Po wejsciu w zycie zmiany do ustawy nasze transakcje foreksowe beda instrumentami pochodnymi (art. 2 ust. 1 pkt. 2 lit. h – kontrakty na roznice). Ustawa lezy i czeka do zbadania przez Trybunal Konstytucyjny, bo Pan Prezydent mial watpliwosci, co do jej zgodnosci z Konstytucja.

Awatar użytkownika
OzoEze
Gaduła
Gaduła
Posty: 247
Rejestracja: 11 lut 2008, 23:27

Nieprzeczytany post autor: OzoEze »


fxadi
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 40
Rejestracja: 28 lut 2010, 20:31

Nieprzeczytany post autor: fxadi »

Firma inwestycyjna chcąc zarządzać finansami osób trzecich musi posiadać zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej czy jakieś inne zezwolenia , które umożliwią ten typ rodzaj działalności. Nawiasem mówiąc jeśli mam racje to czy istnieją o wiele prostsze rozwiązania

ODPOWIEDZ