Zmiany w prawie

Tu można dyskutować o wszystkich sprawach związanych z rynkiem Forex.
ronin091
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 58
Rejestracja: 28 paź 2010, 15:44

Nieprzeczytany post autor: ronin091 »

Sejm uchwalił ustawę antyspreadową
29.07. Warszawa (PAP) - Sejm uchwalił w piątek wspólną ustawę PO, PSL i SLD dotyczącą
spreadów walutowych, czyli nowelizację ustawy o kredycie bankowym i kredycie konsumenckim.
Ustawa przewiduje, że zadłużeni w walutach obcych będą mogli spłacać kredyty w walucie, w
której je zaciągnęli.

Za uchwaleniem ustawy głosowało 289 posłów, przeciw było dwóch parlamentarzystów, a 138
wstrzymało się od głosu.

Zgodnie z ustawą, kredytobiorca zadłużony w walucie obcej, np. w szwajcarskim franku,
będzie mógł spłacać raty kredytu - w kasie lub przelewem - walutą bezpośrednio kupioną np.
w kantorze lub innym banku, gdzie kosztuje ona mniej.

Według nowych przepisów, bank nie będzie mógł żądać w takim przypadku dodatkowych opłat
czy prowizji, ani aneksów do umowy, jak to się dzieje obecnie. Zmiany mają objąć nowe
kredyty oraz umowy kredytowe już zawarte, w części niespłaconej do dnia wejścia w życie
ustawy. Ponadto w umowie kredytowej będzie musiała zostać zapisana wartość spreadu, po
którym bank będzie sprzedawał klientowi walutę.

Zgodnie z uchwaloną ustawą, zmiany będą odnosić się nie tylko do nowych kredytów
walutowych, ale też do kredytów już zawartych, które nie zostały jeszcze całkowicie
spłacone - w tej części, która pozostała do spłacenia.

Sejm przyjął też poprawkę PSL likwidującą 14-dniowy okres, przed dniem płatności raty
kredytu, kiedy kredytobiorca musi zgłosić pisemnie bankowi chęć zmiany waluty, w której
będzie spłacał ratę.

Jednocześnie Sejm odrzucił wniosek mniejszości. Zgodnie z przygotowanymi przez PiS
poprawkami zadłużeni we frankach szwajcarskich mieliby możliwość wielokrotnego
przewalutowania kredytów na dolara, euro, funta, złotego, po pobraniu maksymalnej opłaty
100 zł, z marżą kredytu jak w dotychczasowej walucie. Przewalutowanie byłoby możliwe raz
na sześć miesięcy, a bank nie mógłby odmówić klientowi. Ponadto PiS chciało wprowadzenia
nowego produktu bankowego - "kredytu z +korytarzem walutowym+". Po przekroczeniu przez
franka szwajcarskiego kursu określonego, jako górny lub dolny "w korytarzu walutowym" (+/-
50 gr wobec kursu z dnia zawarcia umowy kredytowej), kredyt byłby przeliczany na złote. Do
przeliczenia stosowałoby się kurs stanowiący średnią arytmetyczną kursu z dnia zawarcia
umowy kredytu i kursów odpowiadających dolnej albo górnej granicy korytarza. Dodatkowo
kurs waluty, po jakim bank przyjmuje spłatę raty kredytowej nie mógłby być wyższy o 3
proc. od średniego kursu, po jakim bank kupował waluty w ostatnich trzech dniach.

Sprawozdawca Komisji finansów publicznych Sławomir Neumann (PO), powiedział, iż propozycje
zawarte we wniosku mniejszości są niekonstytucyjne. (PAP)

Awatar użytkownika
Phoenix_phx
Gaduła
Gaduła
Posty: 277
Rejestracja: 07 gru 2009, 19:17

Nieprzeczytany post autor: Phoenix_phx »

Nowelizacja po Senacie

Senat 27 lipca br. poprawił ustawę o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz niektórych innych ustaw. W efekcie wyraźnie w niej zapisano, że osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, ale będące płatnikami składek nadal będą musiały legitymować się NIP-em. Nowelizacja przewiduje zniesienie od 1 stycznia 2012 r. NIP-u dla osób fizycznych objętych rejestrem PESEL nie prowadzących działalności gospodarczej lub nie będących zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT - więcej w Aktualnościach z 8 lipca br. Jedna z senackich poprawek ma także jednoznacznie przesądzić o możliwości pełnej aktualizacji danych podatnika w zgłoszeniu aktualizacyjnym, składanym w ramach wniosku do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, za pośrednictwem organu gminy. Senatorowie podkreślili, że intencją ustawy jest to, aby w okresie od dnia jej wejścia w życie do końca roku 2011 osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, pomimo objęcia ich numerem PESEL jako identyfikatorem podatkowym, otrzymywały również numer NIP nadawany w nowym trybie przez ministra w formie czynności materialno-technicznej po dokonaniu zgłoszenia identyfikacyjnego. W kwestii Centralnego Rejestru Podmiotów zaznaczono, że nie tyle chodzi o utworzenie nowego rejestru, co przekształcenie w rejestr dotychczasowej Krajowej Ewidencji Podatników. Pozostałe senackie zmiany służą dostosowaniu nowelizacji do treści obowiązujących ustaw. Dzięki nim przesądzono m.in. o braku obowiązku ewidencyjnego wszystkich podatników, o których mowa w art. art. 132 ust. 5 oraz art. 134a ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Ten drugi przepis wejdzie w życie 1 stycznia 2012 r. na podstawie nowelizacji z 9 czerwca 2011 r. Ustawa wróci do Sejmu. 

Ustalanie różnic kursowych, opodatkowanie leasingu


Senat przyjął 29 lipca br. bez poprawek nowelizację określającą zasady zmiany rachunkowej metody ustalania różnic kursowych, jeżeli przed połączeniem lub podziałem podatnicy stosowali metodę rachunkową. Chodzi o ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, którą Sejm uchwalił 1 lipca 2011 r. Przewiduje ona, że w przypadku połączeń lub podziałów podmiotów, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów będzie istniała możliwość rezygnacji z rachunkowej metody ustalania różnic kursowych, przed zakończeniem obowiązkowego okresu stosowania tej metody przez trzy lata. Podatnicy zawiadamiając naczelnika urzędu skarbowego będą mogli dokonać tej rezygnacji na zasadach określonych w art. 9b ust. 3 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nowelizacja rezygnuje z uznania, że dochód uzyskany ze zbycia udziałów (akcji) w celu umorzenia jest dochodem z tytułu udziału w zyskach osoby prawnej, przyjmując, iż dochód ten jest dochodem ze zbycia udziałów (akcji). W przypadku przyjęcia proponowanej zmiany dochód ten, tak jak pozostałe dochody uzyskane z odpłatnego zbycia udziałów (papierów wartościowych) byłby ustalany samodzielnie przez podatnika i podlegałby opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym. Zmiana w art. 15a ust. 4 ustawy o CIT ma na celu uproszczenie podatkowych zasad ustalania różnic kursowych oraz ich ujednolicenie z przepisami art. 30 ust. 2 ustawy o rachunkowości. Chodzi o to, aby przy ustalaniu różnic kursowych uwzględniać kursy faktycznie zastosowane w przypadku otrzymania należności lub zapłaty zobowiązań oraz sprzedaży lub kupna walut obcych. W pozostałych przypadkach, a także gdy nie jest możliwe uwzględnienie faktycznie zastosowanego kursu waluty w danym dniu przyjmuje się kurs średni ogłaszany przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego ten dzień. Symetryczną zmiana ma się znaleźć w art. 24c ust. 4 ustawy o PIT. W ustawie o CIT nowelizacja jednoznacznie rozstrzyga, że w przypadku gdy finansującym jest spółka niemająca osobowości prawnej i jeżeli w dniu zawarcia umowy także wspólnik (akcjonariusz) takiej spółki korzysta ze zwolnień w podatku dochodowym przysługujących na podstawie wskazanych w ust. 2 tego artykułu przepisów, to wówczas do takiej umowy również stosuje się zasady opodatkowania określone w art. 17f-17h. Symetryczną zmianę proponuje się w treści ustawy o PIT. Nowe regulacje mają wejść w życie z początkiem 2012 roku. Ustawa trafi do Prezydenta. 

Unikanie podwójnych podatków

: Polska - Wyspa ManPojawią się mechanizmy unikania podwójnego opodatkowania dochodów z pracy oraz emerytur i rent, uzyskiwanych przez osoby fizyczne w relacjach Polska - Wyspa Man. Umożliwi to Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Wyspą Man w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych, podpisanej w Londynie dnia 7 marca 2011 r. 29 lipca br. Senat przyjął bez poprawek ustawę o ratyfikacji Umowy. Umowa dotyczy w przypadku Polski podatków dochodowego od osób prawnych i dochodowego od osób fizycznych, a jeśli chodzi o Wyspę Man - podatków od dochodu lub zysku. Podatki będą unikane przy pomocy metody zaliczenia proporcjonalnego. Polega ona na tym, że podatek  zapłacony od dochodu osiągniętego za granicą jest zaliczany na poczet podatku należnego w kraju rezydencji podatkowej, obliczonego od całości dochodów w takiej proporcji, w jakiej  dochód ze źródeł zagranicznych pozostaje w stosunku do całości dochodu podatnika. 29 lipca br. senatorowie przyjęli też bez poprawek ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Wyspą Man o wymianie informacji w sprawach podatkowych oraz Protokołu do tej Umowy, podpisanych w Londynie dnia 7 marca 2011 r. Obie ustawy ratyfikacyjne trafią teraz na biurko Prezydenta. 

Gwarancja SP także dla SKOK-ów

Gwarancje Skarbu Państwa będą udzielane również na kredyty zaciągnięte przez spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe oraz Krajową Spółdzielczą Kasę Oszczędnościowo-Kredytową. Kontrolę nad wykonaniem umowy gwarancji obejmie Komisja Nadzoru Finansowego. Tak wynika z ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu przez Skarb Państwa wsparcia instytucjom finansowym. Akt został uchwalony 15 lipca 2011 r. W dniu 29 lipca 2011 r. propozycję zmian rozpatrzył Senat. Izba nie wniosła poprawek, wobec czego ustawę przekazano Prezydentowi. Działalność skok-ów, podobnie jak banków, ze względu na podobny zakres oraz konieczność utrzymywania rezerwy płynnej, może być narażona na ryzyko utraty płynności. Kasy oszczędnościowo-kredytowe zarządzają aktualnie ok. 13 mld zł aktywów, a z ich usług korzysta ok. 2 mln osób, uznano więc za konieczne zabezpieczenie działalności prowadzonej przez nie i przez Krajową Spółdzielczą Kasę Oszczędnościowo-Kredytową. Krajowa SKOK pełni funkcję pomocową dla systemu spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, gdyż celem jej działalności jest zapewnienie stabilności finansowej kas. Nowe regulacje mają wejść w życie w dniu ogłoszenia. 

Urzędnicy w metryce

Zwiększeniu transparentności udziału urzędników w procesie wydawania rozstrzygnięć w sprawach administracyjnych i podatkowych służy nowelizacja, którą 15 lipca br. uchwalił Sejm. Senat przyjął ją dziś bez poprawek. Chodzi o ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy - Ordynacja podatkowa. Przewiduje ona wprowadzenie nowego instrumentu formalnego - metryki sprawy. Będzie to obowiązkowa część akt administracyjnych i podatkowych. Metryka sprawy będzie prowadzona i aktualizowana na bieżąco, w formie pisemnej lub elektronicznej. Da to możliwość, nawet po upływie długiego czasu, precyzyjnego ustalenia, którzy urzędnicy (oprócz osoby podpisanej pod decyzją) uczestniczyli w jej przygotowaniu, a więc: przygotowywali projekt, udzielali wskazówek co do sposobu załatwienia sprawy i opiniowali lub zatwierdzali decyzję oraz w jaki sposób każdy z nich wpływał na treść decyzji. Wzór i szczegóły dotyczące prowadzenia metryki określi w rozporządzeniu Minister Finansów. Metryki zostaną założone także dla spraw administracyjnych i podatkowych będących w toku w dniu wejścia w życie nowelizacji - przewidziano na to termin 30-dniowy. Ustawę przekazano Prezydentowi do podpisu. 

student.lexpolonica.pl

Awatar użytkownika
Phoenix_phx
Gaduła
Gaduła
Posty: 277
Rejestracja: 07 gru 2009, 19:17

Nieprzeczytany post autor: Phoenix_phx »

Senat zajął się zmianami w FIZ

Nowe przepisy dotyczą tworzenia i kontroli funduszy inwestycyjnych zamkniętych. Na posiedzeniu w dniu 13 września 2011 r. Senat poprawił ustawę o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.  Uchwalona 31 sierpnia 2011 r. nowelizacja uproszcza procedurę tworzenia FIZ-ów, ogranicza dostępność certyfikatów inwestycyjnych, a także wprowadza nową siatkę pojęć do ustawy. O nowych rozwiązaniach pisaliśmy w Aktualnościach z 7 września 2011 r. Poprawki, jakie zaproponował Senat dostosowują przepisy do zasad techniki prawodawczej. 

FIZ - nowe procedury tworzenia i kontroli

Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nowe przepisy dotyczą zmian w tworzeniu i kontroli funduszy inwestycyjnych zamkniętych.   Uproszczenie procedury tworzenia Ustawa przewiduje ułatwienia w tworzeniu FIZ-ów polegające na tym, że powstanie funduszu inwestycyjnego zamkniętego emitującego wyłącznie certyfikaty inwestycyjne, które zgodnie ze statutem nie będą oferowane w ofercie publicznej ani dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu, nie będzie się wiązało z zatwierdzeniem statutu funduszu przez KNF i uzyskaniem zezwolenia na utworzenie. Jednak niezwłocznie po wpisaniu do rejestru fundusz będzie podlegał zgłoszeniu do Komisji.  Ograniczenie dostępności certyfikatów  Określony został minimalny poziom inwestycji dla osób fizycznych chcących nabyć wspomniane wyżej certyfikaty na 40.000 euro dla jednorazowego zapisu. Regulacja ta ma chronić nieprofesjonalnych nabywców przed dużym ryzykiem związanym z inwestowaniem w zamknięte fundusze inwestycyjne. Również z ochroną inwestora związany jest wymóg uzyskiwania zezwolenia KNF w przypadku, gdy wcześniej zarejestrowany fundusz podejmie zamiar publicznego oferowania, dopuszczenia do obrotu na rynku regulowanym lub alternatywnego systemu obrotu certyfikatami. Wprowadzenie certyfikatów do obrotu publicznego wymaga, aby emitowane były one w formie na okaziciela, stąd możliwość dokonania odpowiedniego przekształcenia w drodze zmiany statutu. Nowa siatka pojęć ustawy Publiczne fundusze inwestycyjne zamknięte - to nowa nazwa, która ma określać FIZ-y, których certyfikaty zostały objęte lub nabyte w drodze oferty publicznej. Ma to pozwolić na odróżnienie funduszy inwestycyjnych zamkniętych kierowanych do szerokiego grona inwestorów.  Zmiany w CIT Rezygnacja z obowiązku uzyskania zezwolenia KNF na utworzenie FIZ-u spowodowało konieczność nowelizacji art. 6 w ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż w obecnym brzmieniu ze zwolnienia podatkowego mogą korzystać wyłącznie fundusze zagraniczne, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych władz państwa, w którym mają siedzibę.  Ustawa została uchwalona przez Sejm 31 sierpnia 2011 r. Teraz zajmie się nią Senat.  Tekst ustawy dostepny jest na http://orka.sejm.gov.pl/proc6.nsf/opisy/4529.htm

Awatar użytkownika
Phoenix_phx
Gaduła
Gaduła
Posty: 277
Rejestracja: 07 gru 2009, 19:17

Nieprzeczytany post autor: Phoenix_phx »

Offset wolny od obciążeń podatkowych


Minister Finansów zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów uzyskanych przez podatników mających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd w Polsce z tytułu nieodpłatnego nabycia środków, praw i usług w następstwie wykonania umowy offsetowej z 11 lutego br.
Chodzi o umowę zawartą pomiędzy Skarbem Państwa RP a Honeywell Regelsysteme GmbH związaną z dostawą systemu nawigacji lądowej INS do kołowego transportera opancerzonego w związku z dostawą kołowych transporterów opancerzonych dla polskich Sił Zbrojnych.
Zaniechanie obejmuje środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, m.in. know-how, prawo do używania środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych na podstawie umowy użyczenia lub umowy o podobnym charakterze, a także usługi szkoleniowe.
Ma ono zastosowanie do dochodów uzyskanych z tytułu nieodpłatnego nabycia wartości, praw lub usług, o których mowa powyżej, pozostających w związku z produkcją lub handlem bronią, amunicją lub materiałami wojennymi, pod warunkiem że produkty te zostaną przeznaczone wyłącznie na cele wojskowe.
Powyższe regulacje zawiera rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 września 2011 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów podatników podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. Nr 201 poz. 1186). Akt został opublikowany wczoraj, wejdzie w życie 11 października br.
Zaniechanie ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 11 lutego 2011 r. do dnia 31 grudnia 2011 r.

Awatar użytkownika
Phoenix_phx
Gaduła
Gaduła
Posty: 277
Rejestracja: 07 gru 2009, 19:17

Nieprzeczytany post autor: Phoenix_phx »

Stopy NBP bez zmian

Rada Polityki Pieniężnej postanowiła utrzymać stopy procentowe na niezmienionym poziomie. Decyzja w tej sprawie została podjęta na posiedzeniu, które odbyło się w dniach 4-5 października 2011 r.   Tak jak wcześniej, jest to: 1) stopa referencyjna - 4,50% w skali rocznej; 2) stopa lombardowa - 6,00% w skali rocznej; 3) stopa depozytowa - 3,00% w skali rocznej; 4) stopa redyskonta weksli - 4,75% w skali rocznej. 

Źródło: www.nbp.pl.  

Awatar użytkownika
Phoenix_phx
Gaduła
Gaduła
Posty: 277
Rejestracja: 07 gru 2009, 19:17

Nieprzeczytany post autor: Phoenix_phx »

Obligacje bez podatku

Minister Finansów zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu odsetek lub dyskonta od obligacji wyemitowanych na rynkach zagranicznych w 2011 r. przez miasto stołeczne Warszawę, a także z odpłatnego zbycia tych obligacji. Zaniechanie dotyczy dochodów osób fizycznych niemających miejsca zamieszkania na terytorium Polski oraz osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej i spółek nieposiadających osobowości prawnej, niemających w Polsce siedziby ani zarządu, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego państwa, na terytorium którego mają siedzibę lub zarząd, są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów, niezależnie od miejsca ich osiągania. Przewiduje to rozporządzenie z dnia 5 października 2011 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych rodzajów dochodów (przychodów) podatników podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. Nr 226, poz. 1357), które opublikowano 21 października br. Rozporządzenie wejdzie w życie 5 listopada 2011 r. Zaniechanie ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych do dnia 31 grudnia 2021 r. 

źródło lexpolonica

Awatar użytkownika
Phoenix_phx
Gaduła
Gaduła
Posty: 277
Rejestracja: 07 gru 2009, 19:17

Nieprzeczytany post autor: Phoenix_phx »

Nowe procedury tworzenia i kontroli FIZ

Dnia 3 listopada br. ukazała się ustawa z 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 234 poz. 1389).  Wprowadza ona zmiany w tworzeniu i kontroli funduszy inwestycyjnych zamkniętych. Fundusz emitujący wyłącznie certyfikaty inwestycyjne, które zgodnie ze statutem nie będą oferowane w ofercie publicznej ani dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu, nie będzie musiał uzyskiwać zatwierdzenie swojego statutu przez KNF i uzyskiwać zezwolenia na utworzenie. Jednak niezwłocznie po wpisaniu do rejestru będzie podlegał on zgłoszeniu do Komisji. Ochrona nabywców nieprofesjonalnych Określony został minimalny poziom inwestycji dla osób fizycznych chcących nabyć wspomniane wyżej certyfikaty na 40.000 euro dla jednorazowego zapisu. Nowelizacja wprowadza też wymóg uzyskiwania zezwolenia KNF w przypadku, gdy wcześniej zarejestrowany fundusz podejmie zamiar publicznego oferowania, dopuszczenia do obrotu na rynku regulowanym lub alternatywnego systemu obrotu certyfikatami. Wprowadzenie certyfikatów do obrotu publicznego wymaga, aby emitowane były one w formie na okaziciela, stąd możliwość dokonania odpowiedniego przekształcenia w drodze zmiany statutu. Nowa siatka pojęć ustawy Publiczne fundusze inwestycyjne zamknięte - to nowa nazwa, która ma określać FIZ-y, których certyfikaty zostały objęte lub nabyte w drodze oferty publicznej. Ma to pozwolić na odróżnienie funduszy inwestycyjnych zamkniętych kierowanych do szerokiego grona inwestorów. Nowe są też definicje oferty publicznej i dnia roboczego. Zmiany w CIT Rezygnacja z obowiązku uzyskania zezwolenia KNF na utworzenie FIZ-u spowodowało konieczność nowelizacji art. 6 w ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż w obecnym brzmieniu ze zwolnienia podatkowego mogą korzystać wyłącznie fundusze zagraniczne, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych władz państwa, w którym mają siedzibę. Ustawa wejdzie w życie 4 grudnia 2011 r. Do postępowań wszczętych i niezakończonych przed tym dniem zastosowanie znajdą przepisy nowe. Natomiast wszczęte i niezakończone przed 4 grudnia br. postępowania w sprawie o wydanie zezwolenia na utworzenie funduszu inwestycyjnego zamkniętego emitującego wyłącznie niepubliczne certyfikaty inwestycyjne zostaną umorzone.




Rachunki zbiorcze dla uczestników systemu depozytowo-rozliczeniowego

Dnia 3 listopada br. ukazała się ustawa z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 234 poz. 1391). Dzięki nowelizacji, uczestnicy systemu depozytowo-rozliczeniowego będą mogli korzystać z rachunków zbiorczych, a zarejestrowane na nich papiery będą mogły należeć do innej osoby niż ta, dla której rachunek jest formalnie prowadzony. W obecnie obowiązującym systemie depozytowo-rozliczeniowym właścicielem papierów wartościowych jest ten sam podmiot, na którego rachunku pozostają one zapisane. Zapewnia to maksymalną przejrzystość, ale stanowi coraz większą barierę w dalszym rozwoju rynku kapitałowego. Dzisiejsze rozwiązania, z punktu widzenia inwestorów zagranicznych, są kosztowane i skomplikowane. Wymagają od nich np. konieczności posiadania odrębnego rachunku utworzonego specjalnie na polski rynek. Wprowadzenie rachunków zbiorczych otworzy więc rynek na nowych inwestorów, ułatwi inwestowanie i w konsekwencji zwiększy napływ kapitału. Może również przyczynić się do zwiększenia płynności polskich skarbowych papierów wartościowych (SPW). Obecnie inwestorzy zagraniczni, którzy chcieliby nabyć polskie SPW, muszą zakładać rachunki papierów wartościowych w swoim imieniu, co jest kosztowane. Rachunki zbiorcze staną się więc trzecim, obok kont depozytowych oraz rachunków papierów wartościowych, urządzeniem ewidencyjnym, prowadzonym w ramach depozytu papierów wartościowych. Rozwiązanie takie funkcjonuje w wielu krajach Unii Europejskiej i poza nią. Wśród krajów unijnych, które wprowadziły konta zbiorcze należy wskazać m.in.: Austrię, Belgię, Danię, Finlandię, Francję, Hiszpanię, Portugalię, Niemcy i Węgry. Poza UE rachunki zbiorcze mają USA i Szwajcaria. Ustawa wskazuje m.in. dla kogo można prowadzić takie rachunki i kto skorzysta z zapisanych na nich uprawnień, określa chwilę powstania papieru wartościowego, jego przeniesienia oraz uzyskania lub utraty uprawnień, mówi o konsekwencjach zapisu papierów wartościowych na rachunku papierów wartościowych i na odpowiadającym mu rachunku zbiorczym bądź na kilku odpowiadających sobie rachunkach zbiorczych, a także reguluje kwestie przekazywania świadczeń. Rachunki zbiorcze będą mogły prowadzić podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy (czyli m.in. domy maklerskie i banki prowadzące działalność maklerską, banki powiernicze, zagraniczne firmy inwestycyjne czy Krajowy Depozyt). Natomiast posiadaczami będą mogły zostać: - osoby prawne lub inne jednostki organizacyjne z siedzibą poza terytorium RP, które wykonują zadania w zakresie centralnej rejestracji papierów wartościowych i podlegają nadzorowi właściwego organu sprawującego nadzór nad instytucjami finansowymi w państwie członkowskim albo w państwie równoważnym; - zagraniczne firmy inwestycyjne nieprowadzące działalności maklerskiej na terytorium RP, uprawnione do prowadzenia działalności w zakresie rejestrowania instrumentów finansowych w państwie ich siedziby; - zagraniczne firmy inwestycyjne prowadzące działalność maklerską na terytorium RP bez otwierania oddziału, uprawnione do prowadzenia działalności w zakresie rejestrowania instrumentów finansowych w państwie ich siedziby; - zagraniczne osoby prawne z siedzibą w państwie równoważnym, uprawnionych do prowadzenia działalności maklerskiej w zakresie rejestrowania instrumentów finansowych w państwie ich siedziby, nieprowadzących działalności maklerskiej na terytorium RP; - banki zagraniczne z siedzibą w państwie równoważnym, uprawnionych do prowadzenia działalności w zakresie rejestrowania instrumentów finansowych w państwie ich siedziby. Aby przeciwdziałać możliwości wykorzystywania rachunków zbiorczych do przeprowadzania transakcji naruszających przepisy prawa, w ustawie zapisano, że na żądanie Komisji Nadzoru Finansowego lub Generalnego Inspektor Informacji Finansowej będzie trzeba przekazać informacje na temat osób uprawnionych z rejestrowanych na takim rachunku papierów wartościowych oraz stanów ich posiadania. Jeżeli posiadacz rachunku nie przekaże żądanych informacji albo poda nieprawdziwe dane, Komisja będzie mogła nałożyć na niego karę pieniężną do wysokości 500.000 zł. Nowelizacja wejdzie w życie 1 stycznia 2012 r. 

źródło: lexpolonica.pl

Awatar użytkownika
Phoenix_phx
Gaduła
Gaduła
Posty: 277
Rejestracja: 07 gru 2009, 19:17

Nieprzeczytany post autor: Phoenix_phx »

Dochody bez PIT i CIT

Minister Finansów zarządził zaniechanie poboru podatku od dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu odsetek lub dyskonta od obligacji wyemitowanych na rynkach zagranicznych w latach 2011-2015 przez Bank Gospodarstwa Krajowego, a także z odpłatnego zbycia tych obligacji. Zaniechanie dotyczy osób fizycznych niemających miejsca zamieszkania w Polsce oraz osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej i spółek nieposiadających osobowości prawnej, niemających w Polsce siedziby ani zarządu, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego państwa, na terytorium którego mają siedzibę lub zarząd, są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, niezależnie od miejsca ich osiągania. Ma ono zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych do dnia 31 grudnia 2023 r. Zostanie ono wprowadzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2011 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych rodzajów dochodów (przychodów) podatników podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. Nr 246 poz. 1469), które opublikowano 17 listopada br. Akt wejdzie w życie 2 grudnia 2011 r. 

lexpolonica.pl

Awatar użytkownika
Phoenix_phx
Gaduła
Gaduła
Posty: 277
Rejestracja: 07 gru 2009, 19:17

Nieprzeczytany post autor: Phoenix_phx »

System interoperacyjny


Wprowadzenie pojęcia system interoperacyjny przewiduje projekt nowelizacji, który przyjęła Rada Ministrów 29 listopada br.
Będzie to system płatności lub system rozrachunku papierów wartościowych, którego podmiot prowadzący system zawarł porozumienie w sprawie międzysystemowej realizacji zleceń - informuje kancelaria premiera. Do podmiotów, z którymi możliwe będzie zawarcie takiego porozumienia, zaliczono podmioty prowadzące systemy podlegające prawu polskiemu lub prawu innego państwa członkowskiego UE. Prowadzenie współpracy będzie możliwe wówczas, gdy podmioty skoordynują moment wprowadzenia zlecenia do systemu oraz moment, od którego zlecenie rozrachunku nie może zostać odwołane. Systemy interoperacyjne nie będą nową kategorią systemową, będą natomiast oznaczać techniczną zdolność do wzajemnej realizacji zleceń rozrachunku.
Do definicji instytucji, które mogą uczestniczyć w systemach płatności lub systemach rozrachunku papierów wartościowych, dodano firmę inwestycyjną. Dzięki tej zmianie ujęte będą wszystkie podmioty prowadzące działalność maklerską w Polsce. Rozszerzono definicję zagranicznego postępowania upadłościowego. Ponadto Prezes NBP będzie miał możliwość występowania do podmiotów, w stosunku do których istnieje uzasadnione podejrzenie, że prowadzą system płatności, o przekazanie informacji i dokumentów w tej sprawie. Wyeliminowano możliwość niedostarczenia żądanych informacji.
Projekt przewiduje także zmiany w ustawie - Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawie o niektórych zabezpieczeniach finansowych. Rząd proponuje objęcie Prawem upadłościowym i naprawczym również podmiotów prowadzących system interoperacyjny, ale nie będących uczestnikami tego systemu. Chce także rozszerzenia katalogu przedmiotów, które nie wchodzą do masy upadłościowej o zabezpieczenia ustanowione przez upadłego (uczestnika systemu) na rzecz innego uczestnika systemu w związku z jego uczestniczeniem w systemie lub na rzecz Narodowego Banku Polskiego, banku centralnego innego państwa lub Europejskiego Banku Centralnego, z którymi upadły dokonywał operacji.
W drugiej z ustaw wprowadzona ma zostać wierzytelność kredytowa jako kategoria aktywów stanowiących przedmiot zabezpieczenia wierzytelności finansowej. Umowa o ustanowienie zabezpieczenia finansowego na wierzytelnościach kredytowych będzie polegać zarówno na przeniesieniu, jak na ustanowieniu zastawu finansowego. Wierzytelnością kredytową będzie wierzytelność pieniężna wynikająca z umowy, w której instytucja upoważniona do udzielania kredytów udziela kredytów.
Ustawa o zmianie ustawy o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami, ustawy o niektórych zabezpieczeniach finansowych oraz ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze ma wdrożyć do naszego prawa postanowienia dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady: 2009/44/WE i 2002/47/WE.
[size=0]Źródło: www.premier.gov.pl. [/size]

Awatar użytkownika
Phoenix_phx
Gaduła
Gaduła
Posty: 277
Rejestracja: 07 gru 2009, 19:17

Nieprzeczytany post autor: Phoenix_phx »

Nowe procedury tworzenia i kontroli FIZ


Od 4 grudnia 2011 r. obowiązuje ustawa z 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 234 poz. 1389).
Wprowadza ona zmiany w tworzeniu i kontroli funduszy inwestycyjnych zamkniętych. Fundusz emitujący wyłącznie certyfikaty inwestycyjne, które zgodnie ze statutem nie będą oferowane w ofercie publicznej ani dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu, nie będzie musiał uzyskiwać zatwierdzenie swojego statutu przez KNF i uzyskiwać zezwolenia na utworzenie. Jednak niezwłocznie po wpisaniu do rejestru będzie podlegał on zgłoszeniu do Komisji.
Ochrona nabywców nieprofesjonalnych
Określony został minimalny poziom inwestycji dla osób fizycznych chcących nabyć wspomniane wyżej certyfikaty na 40.000 euro dla jednorazowego zapisu. Nowelizacja wprowadza też wymóg uzyskiwania zezwolenia KNF w przypadku, gdy wcześniej zarejestrowany fundusz podejmie zamiar publicznego oferowania, dopuszczenia do obrotu na rynku regulowanym lub alternatywnego systemu obrotu certyfikatami. Wprowadzenie certyfikatów do obrotu publicznego wymaga, aby emitowane były one w formie na okaziciela, stąd możliwość dokonania odpowiedniego przekształcenia w drodze zmiany statutu.
Nowa siatka pojęć ustawy
Publiczne fundusze inwestycyjne zamknięte - to nowa nazwa, która ma określać FIZ-y, których certyfikaty zostały objęte lub nabyte w drodze oferty publicznej. Ma to pozwolić na odróżnienie funduszy inwestycyjnych zamkniętych kierowanych do szerokiego grona inwestorów.
Nowe są też definicje oferty publicznej i dnia roboczego.
Zmiany w CIT
Rezygnacja z obowiązku uzyskania zezwolenia KNF na utworzenie FIZ-u spowodowało konieczność nowelizacji art. 6 w ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż w obecnym brzmieniu ze zwolnienia podatkowego mogą korzystać wyłącznie fundusze zagraniczne, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych władz państwa, w którym mają siedzibę.
Do postępowań wszczętych i niezakończonych przed 4 grudnia 2011 r. zastosowanie znajdą przepisy nowe. Natomiast wszczęte i niezakończone przed tym dniem postępowania w sprawie o wydanie zezwolenia na utworzenie funduszu inwestycyjnego zamkniętego emitującego wyłącznie niepubliczne certyfikaty inwestycyjne zostaną umorzone.

lexpolonica

ODPOWIEDZ